Skolematematikk - kort og godt

I «Skolematematikk - kort og godt» bygges skolematematikken opp fra barnetrinnet til videregående skole. Det legges vekt på de matematiske emnene som er viktig for videre læring i faget. Boken presenterer matematikken på en kort og konsis måte, men legger samtidig vekt på forståelse og logisk sammenheng.
Boken er egnet for flere typer lesere. Den passer for begynnerstudenter som trenger å repetere matematikk fra grunnskolen og videregående skole, men også for skoleelever og voksne som ønsker å lære mer matematikk. Boken inneholder mange oppgaver og en fyldig fasit og er derfor godt egnet for selvstudium.

Temaer som behandles fra grunnskolematematikken er: tall og tallregning, algebra, likninger, sannsynlighet, geometri og funksjoner. Fra kursene i videregående skole er det tatt med stoff som er viktig grunnlag for mange studier. Særlig legges det her vekt på funksjonsteori, inkludert derivasjon og integrasjon.

«Skolematematikk - kort og godt» erstatter boken «Grunnleggende matematikk i skoleperspektiv».

• Utgivelsesdato: 13.07.2015
Arne Hole

Arne Hole er førsteamanuensis i matematikk og matematikkdidaktikk ved ILS, Universitetet i Oslo. Han har tidligere jobbet ved OsloMet (tidligere HiOA). Han har arbeidet med matematikk i lærerutdanning og realfaglig utdanning siden 1990-tallet, og er forfatter og medforfatter på flere lærebøker i matematikk på universitets- og høgskolenivå.