Organisk kjemi

Organisk kjemi er som et eget språk. Mange fagtekster handler kun om grammatikken, slik at studentene går glipp av poesien. Det vil forfatterne av denne boken gjøre noe med.

Jarle S. Diesen og Alexander H. Sandtorv har skrevet en omfattende og engasjerende grunnbok i organisk kjemi for universitet og høyskoler. De inviterer leseren inn i fagets tenkemåte og tar et oppgjør med det at man må pugge seg inn i dette store fagfeltet. Den som knekker koden, lykkes i organisk kjemi.

Leseren introduseres for karbonkjemi og får innblikk i de viktigste reaksjonene og mekanismene innenfor fagfeltet. Teksten bygger opp til gradvis forståelse gjennom illustrasjoner, eksempler, løsningsforslag og gjennomgang av vanlige feil og misoppfatninger. Relevante eksempler fra kjemisk industri, farmasi og medisin setter stoffet i en praktisk sammenheng. En rik oppgavesamling følger hvert kapittel.

Forfatterne vant Universitetsforlagets lærebokpris i 2017 for dette bokprosjektet.

• Utgivelsesdato: 28.01.2019

Jarle Sidney Diesen

Jarle Sidney Diesen er førsteamanuensis ved Høgskulen på Vestlandet i Bergen med doktorgrad i organisk kjemi fra Uppsala Universitet. Han har undervist i organisk kjemi i 10 år ved Høgskulen på Vestlandet. Diesen er en engasjert foreleser og har tidligere blitt kåret til årets foreleser ved ingeniørutdanningen.

Alexander Harald Sandtorv

Alexander H. Sandtorv er førsteamanuensis i kjemi ved Universitetet i Oslo. Han har skrevet flere lærebøker i kjemi og fagbøker for barn og unge. Han er en av landets fremste kjemiformidlere, blant annet med egen spalte i Morgenbladet.