Kritiske hendelser - nye stemmer

Politisk engasjement og transnasjonal orientering i det nye Norge
Er det slik at erfaringer med eksklusjon og en følelse av å ikke helt høre til i Norge er en avgjørende bakgrunn for en gryende politisk mobilisering blant etterkommere av innvandrere?
Ulike nasjonale og internasjonale hendelser i løpet av de siste tjue årene har vært med på å forme unge med etnisk minoritetsbakgrunn. De kritiske hendelsene skriver seg inn i en historisk utvikling; fra Rushdie-saken, Gulfkrigen, via Benjamin-saken, Fadime-saken, til 11. september og Karikaturkrisen. En næranalyse av mobilisering i tilknytning til et utvalg slike kritiske hendelser i nyere tid gjør det mulig å analysere fram minoritetsunges politisk engasjement som går utover konvensjonell politisk deltakelse i form av stemmegivning og partimedlemskap. Forfatterne er spesielt opptatt av hva unge voksne med minoritetsbakgrunn deler av erfaringer, antakelser og oppfatninger; det vi kan kalle mobiliseringsgrunnlaget. Det fokuseres spesielt på politisk engasjement. Samtaler med rappere, antirasister, praktiserende muslimer, og mennesker som driver nettsteder/nettfora.

«(Forfatterne) har presentert en imponerende samling case-studier av hvordan ulike former for engasjement blir vekket i en rekke ulike miljøer.»
Bengt Andersen, Tidsskrift for Samfunnsforskning

« (...) en meget leseverdig bok med mange åpenbare kvaliteter, ikke minst for hvitinger med tabloide medievaner.»
Anders Todal Jenssen, Sosiologisk tidsskrift

• Utgivelsesdato: 29.08.2012

Christine M. Jacobsen

Christine M Jacobsen har doktorgrad i sosialantropologi fra Universitetet i Bergen, hvor hun er ansatt som postdoktor. Jacobsen har i en årrekke vært tilknyttet IMER Bergen (Uni Rokkansenteret), hvor hun de siste årene har fungert som forskningsleder. I arbeidene sine har Jacobsen vært opptatt av ulike sider ved internasjonal migrasjon og etniske relasjoner, og da særlig av hvordan muslimske identiteter og praksiser utformes og omformes i nåtidens Europa. Jacobsen har publisert flere bøker og en rekke vitenskapelige artikler om blant annet religiøse tradisjoner, multikulturalisme, kjønn og politikk, og i senere tid også om transnasjonal prostitusjon og irregulær migrasjon.

Jon Rogstad

Jon Rogstad er sosiolog med doktorgrad fra Universitetet i Oslo (2000). Gjennom mange år har han forsket på emner som på ulike måter tar opp temaer i det flerkulturelle samfunnet. Han har særlig vært opptatt av inkluderings- og ekskluderingsprosesser i arbeidslivet, samt betingelser for engasjement og deltakelse i politikk og sivilsamfunn. Rogstad er en mye brukt foredragsholder og var valgt ut som en av ambassadørene da Universitetet i Oslo feiret 200 års jubileum. Han har publisert flere bøker og en rekke vitenskaplige artikler. For tiden er Rogstad forskningsleder på Fafo.

Mette Andersson

Mette Andersson er professor i sosiologi ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, Universitetet i Oslo.

Viggo Vestel

Viggo Vestel er sosialantropolog. Han arbeider som forsker ved Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring, NOVA.