Mellom nærhet og distanse

Kvalitative metoder i samfunnsfag. 4. utgave
Boka er en lettfattelig innføring i kvalitative metoder. Den er først og fremst en praktisk bruksbok med gode råd om observasjon og feltarbeid, dybdeintervjuer og tekstanalyser, men forfatteren reflekterer også over de mer vitenskapsteoretiske aspektene ved metode.
«Mellom nærhet og distanse» har blitt en klassiker innen norsk metodelitteratur. Denne reviderte utgaven inneholder nytt stoff om forskningsetikk, diskursanalyse, typologier, rapportskriving og kvalitetskriterier for kvalitativ forskning, samt de kvalitative metodenes begrensninger. Boka er velskrevet og rik på gode eksempler.

Boka retter seg mot samfunnsfagene, men har også slått an innen sosialfagene. Den er ideell for studenter som skal til med sine første kvalitative undersøkelser, men også erfarne forskere vil kunne plukke opp nyttige poeng.

Boka er utgitt med støtte fra Utdannings- og forskningsdepartementet, ved Lærebokutvalget for høyere utdanning.

• Utgivelsesdato: 07.05.2007
Pål Repstad

Pål Repstad er professor emeritus i religionssosiologi ved Universitetet i Agder, og har nær femti år bak seg som forsker på religiøse endringer. Han har blant annet skrevet bøkene Innføring i religionssosiologi (med Inger Furseth, ny utgave 2023), Julekonserter (med Anne Løvland), Religiøse trender i Norge, Moderne sosiologer om samfunn og religion (med Inger Furseth), hva er SOSIOLOGI og God after the church lost control (med Jan-Olav Henriksen). Fagbøker av ham er oversatt til sju språk. Han er mangeårig redaktør av Nordic Journal of Religion and Society (sammen med Inger Furseth) og æresdoktor ved Uppsala Universitet.