Organisering, samfunnssikkerhet og krisehåndtering

2. utgave
Denne boken handler om samfunnssikkerhet og organisering for krisehåndtering. Både menneskeskapte og naturskapte kriser, endringer på politikkfeltet og holdninger i befolkningen behandles. Det overordnede spørsmålet er hvordan organisering for samfunnssikkerhet har konsekvenser for forebygging og håndtering av kriser.

Vellykket samfunnssikkerhetsarbeid og krisehåndtering krever samvirke mellom myndigheter på ulike forvaltningsnivå. Men dette politikkområdet er preget av uklare ansvarsforhold, fragmentering, samordningsproblemer og overlappende spesialiseringsprinsipper. Den tradisjonelle hierarkiske styringsmodellen utfordres av behov for styring preget av samhandling og samvirke på tvers av organisasjoner, forvaltningsnivåer, sektorer og land.

Andreutgaven av boken er gjennomgående revidert, inneholder et nytt kapittel om Justisdepartementets ansvar etter 22. juli og et etterord om erfaringene med ulike organiseringsprinsipper og samordningsmekanismer for styring på samfunnssikkerhetsområdet i lys av terrorhandlingene i Oslo og på Utøya.

• Utgivelsesdato: 02.07.2014

Anne Lise Fimreite

Anne Lise Fimreite er professor ved Institutt for administrasjon og organisasjonsvitenskap ved Universitetet i Bergen og tilknyttet Uni Rokkansenteret som forsker og prosjektleder. I sin forskning har Fimreite konsentrert seg om offentlig forvaltning og offentlig politikk, da i særdeleshet forholdet mellom forvaltningsnivåene og vilkårene for lokaldemokrati. Fimreite leder for tiden et større prosjekt ved Uni Rokkansenteret som evaluerer NAV-reformen.

Fotograf: Leif Skaar

Per Lægreid

Per Lægreid er professor emeritus ved Institutt for administrasjon og organisasjonsvitenskap, Universitetet i Bergen.