Eiendom og eierskap

om forståelsen av fast eiendom og dens betydning i verdiskaping og samfunnsbygging
Boken viser fast eiendoms betydning i samfunnet, for næringsvirksomhet og husholdningenes økonomi, og i byutvikling. Til sammen speiler bidragene de ulike, men sentrale rollene fast eiendom spiller i samfunnsutviklingen.
Formålet med boken er å belyse spørsmål rundt temaet eiendom. Det forsøker forfatterne ved å presentere ulike perspektiver på hvordan fast eiendom er med på å legge premisser for samfunnsutviklingen:

Del I: Eiendom som idé og samfunnsfenomen
Del II: Eiendom og verdiskaping
Del III: Eiendom og samfunnsbygging

Boken henvender seg til studenter og praktikere som trenger å sette seg inn i hvordan fast eiendom på sentrale felt av samfunnsutviklingen legger forutsetninger for verdiskaping, utvikling av fysiske omgivelser og menneskers hverdag.

Bokens redaktører er Øystein R. Kristoffersen og August E. Røsnes. I tillegg inneholder den også bidrag fra Erling Annaniassen, Rolf Barlindhaug, Anne Sofie Bjørkholt, Mathilde Fasting, Ola Honningdal Grytten, Erling Dokk Holm og Jon Olav Mjølhus.

«Boken behandler eiendom og eiendomsrett i et teoretisk/filosofisk/historisk perspektiv for deretter å akademisk dykke ned i de mer spesifikke aspektene ved eierskap, verdiutvikling og utvikling av eiendom. Dette er viktige temaer som ellers er lite behandlet i litteraturen og forfattere fortjener ros for sine bestrebelser på å analysere den ofte meget konkrete eiendomsbransjen i et bredere akademisk perspektiv.»
Christian Ringnes, eiendomsinvestor

• Utgivelsesdato: 02.01.2018

August E. Røsnes

August E. Røsnes er professor emeritus i by- og regionplanlegging ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU).

Øystein Ringen Kristoffersen