MAT/VITEN

Tekster fra kunnskapens kjøkken
Mat er mer enn noe vi spiser; den er også tegn, og kan forstås som funksjonelle enheter i en kulturell kommunikasjonsstruktur. Dette gjelder all mat. Selv den mest ordinære porsjon havregrøt kommuniserer noe om den personen som spiser, og knytter vedkommende til en større sammenheng; i havregrøtens tilfelle for eksempel det norske, sunne og ujålete.

Matens symbolske vekt gjør at den kan brukes som markør for annerledeshet og fellesskap. Måter grupper av mennesker spiser, hvordan de skaffer og tillager maten sin, hvordan de legger opp et måltid, gir muligheter til å skape intern likhet og ekstern forskjell - kort sagt skape gruppefølelse. Matpraksiser er altså ikke bare utslag av biologisk nødvendighet, mat markerer grensene mellom sosiale klasser, geografiske områder, nasjoner, kulturer, kjønn, livsstadier og religioner. Mat markerer skillet mellom hverdag og fest, viser oss årstidenes gang, og dermed tidens, og hvilken tid på dagen det er.

I denne boka serverer bidragsyterne - dyktige fagformidlere fra ulike fagområder - noen ganske uvanlige perspektiver på mat. Håkon Glørstad skriver om mat i steinalderen, Benjamin de
Carvalho om norsk matkultur. Marius Wulfsberg skriver om måltider i litteraturen, mens Runar Døving ser på lammets rolle i norsk mattradisjon. Thomas Ugelvik skriver om mat i norske fengsel, Iver B. Neumann om det diplomatiske måltidet, Knut Stene-Johansen om psykogastronomi, og deretter tar Thomas Hylland Eriksen oppvasken - og skriver om all maten vi kaster.

"Mat/Viten" ble tildelt den internasjonale, prestisjetunge prisen "The Gourmand Cookbook Award" i klassen for "Best food writing" i februar 2013.

• Utgivelsesdato: 09.01.2012

Iver B. Neumann

Iver Neumann er Montague Burton-professor i internasjonale relasjoner ved London School of Economics, og seniorforsker ved NUPI. Han spesialiserer seg på sosialteori, internasjonale relasjoner i et historisk perspektiv, diplomati, russisk og norsk utenrikspolitikk.

Thomas Ugelvik

Thomas Ugelvik er professor ved Institutt for kriminologi og rettssosiologi, Universitetet i Oslo. Han er cand.polit med hovedfag i kriminologi fra Universitetet i Oslo, og med Phd i 2010 for avhandlingen "Å være eller ikke være fange". Ugelvik har skrevet bøkene Sosial kontroll (2019) og Fangenes friheter (2011), og vært medredaktør av Krimmigrasjon (2013) og MAT/VITEN (2012). Han har publisert en lang rekke artikler i tidsskrifter som Ethnography, European Journal of Criminology, Jussens venner, Kritisk juss, Norma, Punishment and Society, Retfærd og Qualitative Inquiry, og er serieredaktør for bokserien Palgrave Studies in Prisons and Penology.