Kultursosiologisk forskning

Denne boken handler om bred kultursosiologi i praksis. Den viser frem det tematiske og teoretiske mangfoldet i kultursosiologien, og illustrerer hvordan teoriene kan og bør anvendes i empirisk forskning.
Noen av bidragene gjennomgår på en systematisk måte kultursosiologiens bidrag på spesifikke empiriske forskningsfelter, mens andre går i dybden på et utvalgt tema og viser frem hvordan en empirisk kultursosiologisk studie ser ut i praksis. Boken forener slik en rekke empiriske forskningstradisjoner rundt kultursosiologi som et overordnet perspektiv, og den søker gjennom det å motvirke fragmenteringen av sosiologifaget.

Bidragsytere: Dag Album, Trygve Beyer Broch, Ragnhild Brusdal, Jean-Pascal Daloz, Ivar Frønes, Inger Furseth, Atle Wehn Hegnes, Roger Hestholm, Arve Hjelseth, Lars E. F. Johannessen, Lise Kjølsrød, Håkon Larsen, Per Mangset, Hans Erik Næss, Tore Rafoss, Terje Rasmussen, Sigrid Røyseng, Allan Sande, Ove Skarpenes, Mats Trondman.

• Utgivelsesdato: 27.07.2015

Håkon Larsen

Håkon Larsen er professor ved Institutt for arkiv, bibliotek- og informasjonsfag, OsloMet. Han har en doktorgrad i sosiologi fra Universitetet i Oslo, og har tidligere vært ansatt som professor i kultursosiologi ved Høgskolen i Innlandet. Han har forfattet flere bøker og en rekke artikler og bokkapitler om kultursosiologiske temaer.