Å lære å skrive

Tekstkompetanse i norskfagets skriveopplæring, 2. utgave
Dette er ei grunnbok om skriveopplæring i norskfaget fra mellomtrinnet til videregående trinn. Forfatterne forklarer hva skrivekompetanse er, hva som er skrivingas ulike formål, og viktige trekk ved skriveprosessen. Denne kunnskapen er grunnlaget for lærerens fagspråk og undervisning. Forfatterne legger særlig vekt på hvilke ulike funksjoner skriveoppgaver kan ha, og hvordan veiledning og vurdering av skriveprosesser og tekster kan gjennomføres.

Skriveferdighet innebærer kunnskap om språk, tekst og kommunikasjon samt evnen til å anvende denne kunnskapen til å skrive gode tekster. Boka gir innsikt i ulike format for skriving, både sjangrer og skrivehandlinger, digitale medier og multimodale tekster. Den tar også for seg struktur og sammenheng i tekster og viser hvordan man kan bruke språket godt og korrekt.

Elever med norsk som andrespråk har noen særlige utfordringer når de skal tilegne seg skrivekompetanse. Hvordan disse utfordringene kan løses, er også tema i boka.

Å lære å skrive inneholder en rekke eksempler på skriveoppgaver, elevtekster og analyser og vurderinger av dem. Boka er skreddersydd for lærerutdanninga, særlig norskfaget, men er også velegnet for lærere.

2. utgave av boka er oppdatert i tråd med læreplanen LK20.

«... god inspirasjon og nye ideer til å jobbe med skriving i norskfaget»
May Olaug Horverak, NORSKLÆREREN

• Utgivelsesdato: 16.07.2021

Harald Morten Iversen

Harald Morten Iversen er dosent i norskdidaktikk ved Fakultet for lærer- og tolkeutdanning, NTNU. Han har lang erfaring både som lærer og lærerutdanner og har utgitt en rekke bøker og artikler. To av de viktigste er "Å lære å skrive" (2016, med Otnes) og "Grammatikken i bruk" (2011, med Otnes og Skarbø Solem).

Hildegunn Otnes

Hildegunn Otnes er professor i norskdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning, NTNU. Hennes fagfelt er digitale tekster, samtaleanalyse, grammatikkdidaktikk og skrivedidaktikk, og hun har skrevet mange artikler og bøker innenfor disse fagområdene. Otnes har vært med i forskergruppa i «Normprosjektet» og er redaktør og medforfatter i boka Nye grep om skriveopplæringa. Forskingsfunn og praksiserfaringar (2020). Hennes doktoravhandling fra 2007 (Følge med og følge opp) omhandlet fenomenet lytting. Hun har dessuten vært medforfatter av flere bøker, blant annet Grammatikken i bruk (2004/2011/2020), Å være digital i alle fag (2009), Å invitere elever til skriving (2015), Å lære å skrive (2016) og Tekst i tid og rom (1999/2006/2017).