Å lese drama

Innføring i teori og analyse. 2. utgave
Dramatikk er ikke bare noe som spilles i teateret, det er også en litterær sjanger. Lesningen av dramatekster har sine spesifikke problemer og forutsetninger. «Å lese drama» er en innføring i dramateori og -analyse.
Her presenteres ulike innfallsvinkler for å forstå drama som litterær sjanger. Forfatterne fokuserer både på tekstens oppbygning, rommet dramaet fremføres i, språket, kulissene og kommunikasjonssituasjonen. Forskjellige former for drama diskuteres med et rikt norsk og internasjonalt eksempelmateriale. Vi møter både antikkens tragedier og komedier, de store klassikerne til for eksempel Shakespeare, Molière og Ibsen, og moderne dramatikk av blant annet Beckett, Ionesco og Fosse. Slik gir boken et representativt bilde av dramasjangeren både i tid og rom.

«Å lese drama» har etablert seg som selve grunnboka om dramasjangeren på litteraturstudier ved universiteter og høgskoler. 2. utgave er oppdatert og nyansert.

«Studenterna kommer att ha stor glädje av den i sina första kontakter med dramats historia och i sin träning i att analysera dramer.»
Birthe Sjöberg, Norsk Litteraturvitenskapelig Tidsskrift.

• Utgivelsesdato: 07.07.2011

Frode Helland

Frode Helland er professor i nordisk litteraturvitenskap ved Universitetet i Oslo. Han har tidligere utgitt "Melankoliens spill. En studie i Henrik Ibsens siste dramaer" (2000) og "Voldens blomster? Henrik Wergelands Blomsterstykke i estetikkhistorisk lys" (2003) og sammen med Lisbeth Wærp: "Å lese drama. Innføring i teori og analyse" (2. utgave 2011).

Lisbeth Pettersen Wærp

Lisbeth Pettersen Wærp er professor i nordisk litteraturvitenskap ved Det humanistiske fakultet, Universitetet i Tromsø. Hun har utgitt antologien "Livet på likstrå. Henrik Ibsens Når vi døde vågner" (1999), "Overgangens figurasjoner. En studie av Henrik Ibsens Kejser og Galilæer og Når vi døde vågner" (2002) og "Engasjement og eksperiment. Tarjei Vesaas' romaner Huset i mørkret, Signalet og Brannen" (2009).