Nytten og gleden

Fransk litteratur gjennom tusen år

Anmeldelser

Plukkemoden lærdom om fransk litteratur

www.forskerforum.no

Franske forfattere har hatt en dominerende stilling i europeisk litteratur helt siden middelalderen. Den franske romanen har et kvalitetsstempel i vår kollektive bevissthet, i likhet med fransk mat, vin, mote og film.

Denne boken er skrevet for deg som ønsker mer kunnskap om fransk litteraturhistorie, enten du er student, lærer, journalist, jobber i kulturlivet, eller bare er nysgjerrig på hva som har gjort fransk litteratur til en så innflytelsesrik del av vår kultur. Forfatterne guider deg gjennom litterære salonger, klassiske fortellinger og avantgardistiske litterære eksperimenter. Du får ikke bare et levende forhold til Frankrikes litteraturhistorie, men også en solid oversikt over sentrale tendenser i vår tids franske litteratur.

Her blir du kjent med forfattere som Montaigne, Pascal, Molière, Racine, Madame de La Fayette, Voltaire, Hugo, Sand, Balzac, Baudelaire, Flaubert, Proust, Camus, Duras, Sarraute, Despentes, Modiano, Houellebecq - og mange flere.

«Klar for å bli klok på fransk litteratur? Les denne!»
Erlend Loe, Aftenposten

« ... levande og engasjert.»
Eivind Myklebust, Klassekampen

«Å skrive tusen års fransk litteraturhistorie på norsk er dristig. Men resultatet er bra, iblant glimrende.»
Karin Gundersen, Morgenbladet

« ... særdeles inspirerende og imponerende.»
Ragnhild Fjellro, Forskerforum

En av anmeldernes fagbok-favoritter fra bokåret 2019:
«Boka har et faglig overskudd, med modenhet, selvstendighet og kunnskap. Det er en nytelse å lese, der forfatterne leker seg språklig, slik at du ser bildene for deg. I tillegg er boka grafisk pen, med nydelige tidslinjer.»
Lina Christensen, Forskerforum

• Utgivelsesdato: 08.03.2019

Kjerstin Aukrust

Kjerstin Aukrust er førsteamanuensis i fransk litteratur og områdekunnskap ved Universitet i Oslo. Hun er programleder for podkasten Frankrike forklart sammen med Franck Orban. Aukrust har tidligere gitt ut boken Nytten og gleden. Fransk litteratur gjennom tusen år på Universitetsforlaget (2019) sammen med Trude Kolderup og Geir Uvsløkk.

Geir Uvsløkk

Geir Uvsløkk (f. 1976) er førsteamanuensis i fransk litteratur og områdekunnskap ved UiO. Han har skrevet boken «Jean Genet. Une écriture des perversions» (Rodopi/Brill, 2011) og vitenskapelige artikler om fransk litteratur fra 18-, 19- og 2000-tallet. Uvsløkk er blant de fagansvarlige for Frankrikes litteratur i Store norske leksikon.

Trude Kolderup

Trude Kolderup (f. 1973) er førsteamanuensis i fransk litteratur ved NTNU. Hun har skrevet boken «Le goût de l'inachèvement. Esthétique et narration dans l'œuvre de Marivaux» (L'Harmattan/Solum, 2010) og vitenskapelige artikler om fransk litteratur fra 1700-tallet. Kolderup er blant de fagansvarlige for Frankrikes litteratur i Store norske leksikon.