Norsk referansegrammatikk

Norsk referansegrammatikk er en standardgrammatikk over moderne norsk språk - bokmål og nynorsk. Det er norgeshistoriens største og mest omfattende grammatikk. Boken gir en sammenehngende beskrivelse av norsk språk, men kan også brukes som oppslagsverk. Framstillingen er basert på en samling og organisering av store kunnskapsmengder og på ny forskning i nordisk og allmenn språkvitenskap. Grammatikken vil derfor være et nyttig hjelpemiddel for alle som har bruk for kunnskap om dagens norske språk.

• ISBN: 9788200225690
  • Utgivelsesdato: 01.12.1997

Jan Terje Faarlund

Jan Terje Faarlund er professor ved Institutt for lingvistiske og nordiske studium, Universitetet i Oslo, og forskingskoordinator ved Centre for the Study of Mind in Nature, UiO. Han har tidlegare vore professor i nordisk språkvitskap ved Universitetet i Trondheim (no NTNU), og professor i lingvistikk og norsk ved University of Chicago. Han har også vore gjesteførelesar ved ei rekkje universitet i Europa og Nord-Amerika. Dei viktigaste forskingsfelta er lingvistisk teori, syntaks, historisk lingvistikk og språk og evolusjon.

Svein Lie

Svein Lie er en norsk språkforsker og professor emeritus i nordiske språk ved Universitetet i Oslo.