Det nye Kina

Kinesisk handel, kultur og politikk. 2. utgave
"Det Nye Kina belønner leseren med interessante observasjoner, vesentlige innsikter og skarpe analyser. Men viktigere, den utfordrer våre etablerte fordommer og stimulerer nysgjerigheten til å forsøke å trenge bakom masken til den kinesiske dragen"
Helge Lund, Prosa
Denne 2. utgaven er oppdatert med hensyn til den siste tids utvikling i Kina. I tillegg har forfatteren utdypet flere av emnene i boken.

Sagt om førsteutgaven:

"Hvis du skal til Kina, og vil vite mer enn bare hvilket backpakkersted du skal bo på, kan du trygt legge igjen lonely planet og isteden ta med deg Henning Kristoffersens Det nye Kina"
Heidi Marie Lindekleiv, Vårt land

"Vår relasjon til Kina kommer til å bli langvarig... Denne boken bør være obligatorisk lesning for alle nordmenn som tenker seg en tur til Midtens Rike"
Espen Andersen (Førsteamanuensis, Handelshøyskolen BI)

"Det nye Kina er en særdeles nyttig håndbok for å mestre kulturforskjeller mellom Norge og Kina.
Det er befriende at noen kan forklare kompliserte sammenhenger uten å ty til vanskelige ord eller falle for fristelsen til å male unødvendig mange bilder."
Heidi Marie Lindekleiv (Vårt land)

"Herved er Henning Kristoffersens Det nye Kina (an)befalt som pensumlektyre for enhver noenlunde allment opplyst verdensborger før det olympiske år 2008 er omme."
Helge Lunde (Prosa)

"Som innflytter til Shanghai fasineres man lett av alle inntrykk, men forstår man egentlig hva man ser og opplever? Denne boken gir deg innsikt, sammenhenger og perspektiver på det moderne Kina som du ellers ikke ville forstått eller kunnet utnytte, verken i privatliv eller arbeidsliv."
Jahn Henry Løvaas
Det Norske Veritas, Regional Manager North East Asia, fra 2003 til 2006

"Det som i disse dager skjer i Kina - på godt og vondt - preger vår samtid mer enn noe annet, økonomisk, politisk og kulturelt. Denne meget velskrevne boken er et viktig bidrag til å få mening og resultater ut av møte med Kina. Den inneholder et vel av gode analyser som vil være til stor hjelp for de mange nordmenn som vil reise til og gjøre seg kjent med Midtens Rike."
Tor Chr. Hildan
Norges ambassadør til Kina, 2003 til 2007

• Utgivelsesdato: 26.04.2010

Henning Kristoffersen

Henning Kristoffersen har 20 års erfaring med å jobbe i Kina og med kinesere. Han har til sammen bodd fire år i Shanghai, der han ledet Nordisk Senter ved Fudan Universitetet. Han er nå direktør for internasjonale relasjoner ved Handelshøyskolen BI.
Kristoffersen er sosialantropolog, og har spesialisert seg på tema som spenner fra forhandlinger og forretningskultur i Kina, til unge kineseres forhold til kommunistpartiet.