Endringsledelse og ledelsesendring

- fra plan til praksis
De fleste organisasjoner må endre seg for i det hele tatt å overleve. For alle disse virksomhetene utgjør endringsledelse en avgjørende kompetanse. I «Endringsledelse og ledelsesendring» presenteres og diskuteres et bruksnyttig rammeverk for håndtering av styrt endring.
Fremfor, som det så ofte gjøres, å legge hovedvekten på planlegging fokuserer forfatterne på endringsledelse som implementering, dvs. realisering av ideer. Skal et endringsprosjekt gi resultater er "underveishåndteringen" kritisk. Men det krever ikke bare endringsledelse, men også en ledelsesendring.

Boken henvender seg til den reflekterte praktiker og den praktisk orienterte teoretiker: både til de som vil forstå hvorfor organisasjonen må endre seg og de som vil lære hvordan man implementerer organisasjonsendring. Boken er rikt illustrert med eksempler fra norske virksomheter og både studenter og ledere vil ha stort utbytte av å lese den.

Denne 3. utgaven har vært gjenstand for en gjennomgående revisjon og faglig oppdatering. Mange nye eksempler har kommet til og den pedagogiske formidlingen er ytterlig forbedret.

• Utgivelsesdato: 05.06.2017

Bjørn W. Hennestad

Bjørn W. Hennestad (1948 - 2023) var professor i organisasjonskultur og lederskap ved Handelshøyskolen BI. Hennestad hadde i tillegg bred erfaring som leder og konsulent, samt som ansvarlig for opplæringsprogrammer i en rekke virksomheter.

Øivind Revang

Øivind Revang er professor i endringsledelse ved Handelshøyskolen BI. Revang har i tillegg bred erfaring fra utrednings- og konsulentvirksomhet. Han har også arrangert seminarer, workshops og opplæringsprogrammer i utallige virksomheter, offentlige så vel som private.