Forventet i salg 26.08.2025

Hva er menneskerettigheter

3. utgave
Boken er en viktig innføring i grunnmuren i det norske samfunnet.

Menneskerettighetene utfordres når det begås systematiske overgrep i land herjet av krig, når fanger tortureres, når aldersdemente utsettes for tvangsbehandling, når noen forhindres fra å snakke sitt språk, nektes å bære hijab eller blir forskjellsbehandlet på grunn av rase eller kjønn.

Tredje utgave av «hva er MENNESKERETTIGHETER» er en viktig og innsiktsfull bok om grunnmuren og limet i mange samfunn, også det norske. Forfatteren forklarer hva de ulike rettighetene går ut på, hvordan de skal sikre maktbalansen mellom individ og myndigheter og hvordan internasjonale kontrollordninger skal håndheve dem.

Den reviderte utgaven vil blant annet inneholde de store grunnlovsendringene fra vedtagelsen av «menneskerettighetspakken» ved 200-årsjubileet for Grunnloven i 2014.

• Utgivelsesdato: 26.08.2025

Njål Høstmælingen

Njål Høstmælingen er leder for konstitusjonell avdeling på Stortinget. Han har bakgrunn som avdelingsdirektør ved Folkehelseinstituttet, som forsker ved Senter for menneskerettigheter ved Universitetet i Oslo og som leder av Nasjonal institusjon for menneskerettigheter. Høstmælingen har skrevet og redigert flere bøker om menneskerettigheter og har særlig publisert innen feltene ytringsfrihet, tros- og livssynsfrihet og retten til respekt for privatliv, i tillegg til barns rettigheter.