Velg format

kr 429

Litteraturundervisning

Teori og praksis. 3. utgave
Oppdatert utgave av en litteraturdidaktisk klassiker om sammenhengen mellom litteraturteori og klasseromsundervisning, om samtaler om og analyser av et rikt mangfold av skjønnlitterære tekster - og læreverk.
"Litteraturundervisning" er skrevet for lærerstudenter og for lærere i grunnskolen. Forfatterens ambisjon er å gi fornyet litteraturdidaktisk kunnskap og gjøre lærere mer bevisste om valg av tilnærmingsmåter og metoder i litteraturundervisningen. Boka tar opp grunnleggende spørsmål om litteraturundervisning i teori og praksis og vil derfor være relevant for begge studieprogram i grunnskolelærerutdanninga.

Boka har tre deler: Første del gir en kort orientering om ulike måter å vinkle litteraturundervisning på som bygger på sammenheng mellom ulike litteraturvitenskapelige og litteraturdidaktiske teorier.

Andre del gir en innføring i nærlesningsmetode gjennom samtale med elevene. Analyse av fremstilling og arbeidsmetoder i læreverk for grunnskolen har også en plass her. Tekstbasert skriving er innført som et nytt moment i forlengelsen av den litterære samtalen: Det vil si skriving der eleven blir utfordret til å gå inn i den litterære teksten og gjennom sin ¿responsskriving¿ få dypere innlevelse i og forståelse av tekstens karakterer og konflikter. Forholdet mellom den skjønnlitterære teksten og elevteksten vil bli diskutert og analysert ut fra eksempler på ulike oppgavetyper og elevtekster.

Bokas tredje del gir eksempler på undervisningsopplegg i praksis for ulike klassetrinn. Flere eksempler er barne- og ungdomslitteratur og sammensatte tekster, spesielt bildebøker.

Informasjon om boka

  • Sider: 176
  • Språk: Bokmål
  • ISBN: 9788215018324
  • Utgivelsesdato: 25.05.2011
  • Bokgruppe: 215

Anne-Kari Skardhamar

Anne-Kari Skarðhamar er dr.art. og førsteamanuensis i norsk ved Høgskolen i Oslo, avdeling for lærerutdanning. Hun har også skrevet Litteratur, bilde og musikk. Bidrag til tverrfaglig didaktikk i samarbeid med Karen Marie Ganer (2001) og Litteraturundervisning. Teori og praksis (2. utgave 2001)
Mer informasjon om forfatteren