Drømmeløven

Jenny og Jakob
Det er en løve løs i butikken! Jenny vil gå på jakt etter løven og fange den før den spiser noen, mens Jakob synes det er alt for skummelt. Jakob blir allikevel med. Han tar med seg knekkebrød i ørene, i tilfelle løven er sulten. Noen barn tør nesten alt, sånn som Jenny. Hun hopper først og tenker etterpå. Andre barn er mer forsiktige, som Jakob. Han tenker mye og lenge før han, kanskje, velger å bli med. Selv om begge deler selvfølgelig er lov, er det noen ting det kan det være lurt å huske på, for å unngå å bli skadet og for å slippe å gå glipp av mye gøy!
Drømmeløven er en av sju bøker for barn om helt vanlige følelser. I bøkene møter vi Jenny, som er en jente som går i barnehage og tøykaninen hennes, Jakob.

I denne boka utforsker Jenny og Jakob det å være modig og det å være redd.

Jenny og Jakob bøkene er en morsom serie for alle barn, som fokuserer på følelser og tanker - helt vanlige følelser og tanker! Bøkene tilbyr barna et språk for å snakke om følelser, og gjennom samtale om bøkene kan de voksne rundt barna hjelpe dem å forstå følelsene sine. Bøkene er også ypperlige verktøy for pedagoger, som ønsker å jobbe med forebyggende psykisk helsevern for små barn.

I likhet med de andre bøkene i serien om Jenny og Jakob er det en faktatekst bakerst i boka, skrevet direkte til barna, om følelser. Faktateksten forklarer og setter ord på temaet som blir tatt opp i fortellingen. Kombinasjonen av fortelling og fakta formidler kunnskap om temaet på en god måte for små barn. Helt til slutt er det en fagtekst til de voksne. Her er det informasjon knyttet til hver bok og hvert tema, tips til hvordan en kan snakke med barn om akkurat dette temaet, ting det er viktig å tenke på når man skal snakke om akkurat disse følelsene, og forslag til hvordan bøkene og tekstene kan brukes i hverdagen.

Serien om Jenny og Jakob er skrevet for barn i barnehagealder og i småskolen.

Arnhild Lauveng har skrevet og illustrert bøkene. Hun er spesialist i klinisk samfunnspsykologi.

• ISBN: 9788215022086
  • Utgivelsesdato: 05.12.2013

Arnhild Lauveng

Arnhild Lauveng (f.1972) er utdannet cand. psychol. fra Universitetet i Oslo, spesialist i klinisk samfunnspsykologi og har phd fra Universitetet i Oslo. Hun har erfaring med klinisk arbeid med barn, unge og voksne, er en aktiv foredragsholder og arbeider i dag som forsker ved Nasjonalt senter for Erfaringskompetanse.