Finansiering og investering - kort og godt

Gi tilbakemelding

Send mail til: finansiering@universitetsforlaget.no

"Finansiering og investering - kort og godt" har i prinsippet samme oppbygning og benytter de samme symboler som amerikanske lærebøker i finans. Den er egnet for alle studenter som tar finanskurs innenfor bachelorstudiet, og vil også være meget nyttig som repetisjonshefte i forbindelse med eksamensforberedelser.

Boken presenterer på en lett forståelig måte blant annet grunnleggende renteregning, nåverdiberegninger, investeringsanalyser, porteføljeteori, kapitalverdimodellen, markedseffisiens, kapitalstruktur, utbyttepolitikk, obligasjoner, leasing, andre lån, og risikostyring (hedging) med forwardkontrakter, opsjoner, swapper, og valuta. Den gir også innføring i viktige Excel-funksjoner under flere av disse temaene.

Blant flere vedlegg i boken finnes det en fyldig norsk og engelsk ordliste, som også forklarer en rekke sentrale finansbegrep.

"Finansiering og investering - kort og godt" inneholder også mange oppgaver med fullstendige løsninger. Excel-løsninger er lagt ut til venstre på denne nettsiden.

• Utgivelsesdato: 13.04.2007

Morten Helbæk

Morten Helbæk er utdannet både siviløkonom (NHH) og dr.ing. (NTNU). Han er dosent ved Nord universitet. Helbæk har mange års undervisningserfaring fra høgskoler og universiteter og har tidligere gitt ut lærebøker i operasjonsanalyse, finansmodellering i Excel, finansiering og investering, statistikk og fysikalsk kjemi.

Snorre Lindset

Snorre Lindset er professor ved Institutt for samfunnsøkonomi ved NTNU, og er programansvarlig for masterstudiet i finansiell økonomi. Han har sin doktorgrad i finans fra Norges Handelshøyskole, og har publisert mer enn 30 vitenskapelige artikler i internasjonale tidsskrifter. Han har vært gjesteforsker ved flere utenlandske universitet, blant annet Princeton University og The Wharton School ved University of Pennsylvania.