Sammensatte tekster er et viktig tema i det nye norskfaget. Denne boka forklarer hva sammensatte tekster er, hvordan de fungerer og presenterer også studier av barns omgang med et mangfold av slike tekster.

Boka er delt i tre deler. Den første delen gir en generell bakgrunn og tar blant annet for seg begrepene multimodalitet og literacy som nøkler til den meningsskapingen som foregår når barn opplever og skaper sammenstte tekster.

Andre og tredje del presenterer en rekke studier av barns omgang med slike tekster fra barnehagen til ungdomstrinnet. I andre del besøker vi barn som er i gang med den første leseopplæringen og ser på hvordan de kan utvikle tekstforståelse i møte med tekster som kombinerer skrift og bilder i både tradisjonelle og nye medier. Bokas tredje del presenterer glimt fra 4. trinn og oppover i grunnskolen. Den gir et bredt utsyn over den tekstkulturen dagens elever befinner seg midt i, og reflekterer over hvordan den fungerer i skolen.


Bokens bidragsytere er lærerutdannere og forskere fra en rekke norske høgskoler og universiteter: Ingunn Flatøy, Jon Hoem, Elisabet Haakedal, Anne Løvland, Eva Maagerø, Bjørg M. Nyjordet, Åse Rostvåg, Bjørg Solstad Rustad, Ture Schwebs, Dagrun Kibsgaard Sjøhelle, Elise Seip Tønnessen, Magnhild Vollan og Arne Johannes Aasen.

"Endelig får lærerutdanningen ei lærebok, så absolutt for sin tid, og nesten før sin tid. Om et utvidet og dynamisk tekstperspektiv, så praktisk rettet at den er både til å forstå og til å bruke."
Dr. dosent Harald Nilsen, litteratur- / språkviter Høgskolen i Nesna

Mer info om boka -

Sider 288
Målform bm
Utgave 1
ISBN 9788215017198
Utgivelsesår 2010
Bokgruppe 215
Salgsdato 10.09.2010
Leveringstid 3-5 dager

Produktet   ble lagt til i handlekurven. Se handlekurven

x