Sett, hørt og forstått?

Om profesjonelle møter med unge i sårbare livssituasjoner
Ungdomstiden kan være spennende, leken og utforskende, men den kan også være en særlig risikabel periode. Denne boka er opptatt av unge i sårbare livssituasjoner. Sårbarheten kan blant annet utløses av ensomhet, mobbing, eller omsorgssvikt, og kan gi seg utslag i sosial angst, isolasjon, nedstemthet, depresjon eller rus.
«Dette er en lettlest og engasjerende bok som gir gode beskrivelser av ungdoms erfaringer, og som sier noe om hvordan fagfolk kan gjøre en enda bedre jobb. (...) et friskt pust i en hverdag som fortsatt er alt for preget av silotenkning og målbare størrelser.»
Rikke Raknes, forebygging.no

I denne boka drøfter forfatterne møter med hjelpeapparatet med de unges stemmer som perspektiv. Her er den profesjonelle yrkesutøvelsen ramme for møtene. Boka tematiserer blant annet hvordan skole, helsevesen, NAV og barnevern alle er arenaer der møter med unge som trenger bistand og støtte jevnlig finner sted. Unge i sårbare overganger og livssituasjoner trenger gode fagfolk, gode enkelttjenester og tjenester som samhandler.

Et gjennomgående tema er unges fortellinger om møter med mennesker og system, og formidler følgende fire nøkkelbudskap i arbeidet med unge i sårbare situasjoner: Se meg, hør meg, gjør noe og skap vendepunkt.

Boka er skrevet med tanke på et bredt felt. Skole, barnevern, NAV og helsetjenester er noen av de etatene som har spesielle mandat og oppgaver overfor unge. Sentrale profesjoner er lærere, barnevernspedagoger, helsesøstre og andre sykepleiere, sosialarbeidere, politi, psykologer og leger. Boka er også skrevet for studenter som skal arbeide i dette brede ungdomsfeltet på sikt.

• Språk: Bokmål/Nynorsk
  • Utgivelsesdato: 14.04.2016

Reidun Follesø

Reidun Follesø er professor i barnevern ved Universitetet i Agder. Hun har undervist studenter i barnevern gjennom en årrekke, og har blant annet redigert bøkene Sammen om barnevern Enestående fortellinger, felles utfordringer (2006), Kort om barnevern (2014) og Sett, hørt og forstått? Om profesjonelle møter med unge i sårbare livssituasjoner (2016). Hun har også vært ansvarlig redaktør for Tidsskriftet Norges Barnevern.

Catrine Torbjørnsen Halås

Catrine Torbjørnsen Halås er førsteamanuensis ved Senter for praktisk kunnskap, der hun også har vært leder i to perioder. Hun er utdannet sosionom med hovedfag i praktisk kunnskap og doktorgrad i studier av profesjonspraksis.

Cecilie Høj Anvik

Cecilie Høj Anvik er førsteamanuensis i sosiologi ved Fakultet for samfunnsvitenskap, Nord universitet. Hun har ph.d. i sosialantropologi. Anvik forsker på utsatte grupper i velferdsstaten, særlig innenfor feltene unge i sårbare overganger, institusjonsbasert eldreomsorg, funksjonshemming og samhandling.