Skal vi leke en bok?

Språktilegnelse gjennom bildebøker
Lyst, lek, leseglede og læring er denne bokas magiske firkløver. Boka er spekket med kreative ideer, og språkleker knyttet til en knippe bøker. Språklekene kan du også overføre til egne bildebokfavoritter. Bildebøkene som presenteres spenner fra kjente klassiskere som Prøysen til den utvidete pekeboka for de aller minste.
Hvert kapittel presenterer konkrete og utprøvde lekeoppskrifter som gir gode leseopplevelser. For å gjøre barnehageansatte bedre rustet til samtaler om tekster følger en litterær tolkning, samt en kort redegjørelse for hvorfor metodene er gunstige for barns begrepsforståelse, deres kognitive ferdigheter og deres evner til å fortelle og fantasere.

Bokas hensikt er å inspirere alle som jobber, eller vil jobbe, med litteraturformidling og språkstimulering i barnehagen.

Ingvild Alfheim er utdannet litteraturviter og har i mange år jobbet som barne- og ungdomsredaktør i Gyldendal Norsk Forlag. Cecilie D. Fodstad jobber ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning/DMMH i Trondheim.

• Utgivelsesdato: 29.08.2014

Ingvild Alfheim

Ingvild Alfheim er førstelektor i norsk ved Institutt for barnehagelærerutdanning, OsloMet - storbyuniversitetet og er også tilknyttet Lesesenteret i Stavanger. Hun har tidligere jobbet som barne- og ungdomsbokredaktør i Gyldendal Norsk Forlag, og har skrevet litterære analyser av litteratur, særlig barnelitteratur, i nasjonale tidsskrift. Hun forsker på barnebokformidling og lesing av barnelitteratur. Sammen med Cecilie Fodstad har hun gitt ut læreverket "Skal vi leke en bok? Språktilegnelse gjennom bildebøker" (2014).

Cecilie Dyrkorn Fodstad

Cecilie Dyrkorn Fodstad er førstelektor i norsk ved DMMH. Hun har skrevet flere vitenskapelige artikler og bokkapitler, samt populærvitenskapelige artikler innen forskningsområdene barnelitteratur, litteraturdidaktikk og norsk som andrespråk.