Ansvar og etikk i miljøarbeid

En relasjonell tilnærming. 2.utgave
Hvordan kan fagpersoner drøfte og forstå etiske utfordringer i praksis? Hva vil det si å ta personlig ansvar for sine faglige beslutninger? Hvilken betydning har profesjonell nærhet for etisk handling, og hvorfor er det viktig for fagpersoner å stole på sin egen sunne fornuft og moralske sans i mellommenneskelige relasjoner?
Dialogisk etikk og nærhetsetikk utgjør det teoretiske bakteppet, med utgangspunkt i tenkningen til Mikhail Bakhtin og Knud E. Løgstrup.

Denne oppdaterte andreutgaven egner seg godt for bachelorstudenter i vernepleie, barnevernspedagogstudenter, studenter i sosialt arbeid og pedagogiske studier som spesialpedagogikk. Den anbefales også for yrkesaktive miljøarbeidere og miljøterapeuter.

• Utgivelsesdato: 30.03.2015

Per Lorentzen

Per Lorentzen, f. 1954, er utdannet psykolog og ansatt ved OsloMet. Han har tidligere publisert flere fagbøker om forutsetninger for kommunikasjon og språklighet hos barn og voksne med funksjonsnedsettelser.