Velg format

kr 249
Forventet i salg 02.02.2026
Allvit er en digital utgave av boken som er universelt utformet og inkluderer lyd. Den tilpasser seg skjermen på PC, nettbrett og mobil. Eboken har utvidede funksjoner som fullt søk, oppslag i bøkene, notat- og markeringsfunksjon. Allvit gir deg også en helt genial kildehenvisningsfunksjon: Du markerer og får riktig kildehenvisning med ett enkelt tastetrykk. Enkelt, praktisk og studievennlig!

Argumentasjon i skolen

Hva, hvordan og hvorfor
I en tid preget av falske nyheter, konspirasjonsteorier og polarisering, er evnen til å argumentere saklig viktigere enn noen gang. Studier viser at det er krevende for elever å begrunne meningene sine faglig og relevant. Mange kvier seg for å delta i diskusjoner av frykt for å si noe feil.


Denne boken gir lærere og lærerstudenter konkret kunnskap om hva argumentasjon er og hvordan de kan arbeide systematisk med det i klasserommet. Her får du verktøy elevene kan bruke til å øve seg på uenighet og utvikle sin egen stemme i møte med andres.


Boken viser hvordan argumentasjon både er en grunnleggende demokratisk kompetanse og et redskap for kunnskapsutvikling. Elevene lærer ikke bare å fremme egne synspunkter, men også å forstå og vurdere andres argumenter kritisk.


Med utgangspunkt i tre teoretiske perspektiver - logikk, retorikk og pragmadialektikk - presenterer forfatterne en rekke praktiske undervisningsopplegg. Boken dekker alt fra grunnleggende argumentasjonsteknikker til visuell argumentasjon og tverrfaglig arbeid.


Argumentasjon i skolen er en praktisk og forskningsbasert ressurs for alle som vil utvikle elevenes evne til å delta konstruktivt i demokratiske prosesser.


Anne Kristine Øgreid og Kristin Torjesen Marti er begge førsteamanuenser ved OsloMet.

Informasjon om boka

  • Språk: Bokmål
  • ISBN: 9788215075457
  • Utgivelsesdato: 02.02.2026
  • Bokgruppe: 893

Anne Kristine Øgreid

er førsteamanuensis ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning, OsloMet. Hun har skrevet doktrograd om skriving som grunnleggende ferdighet på ungdomstrinnet og har lang undervisningserfaring fra ungdomsskolen.
Mer informasjon om forfatteren

Kristin Torjesen Marti

er førsteamanuensis ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning, OsloMet. Hun forsker på tekster og grunnleggende ferdigheter i norskfaget og er særlig interessert i sakprosa, retorikk og barns skriving, blant annet om bærekraft.
Mer informasjon om forfatteren