Velg format

kr 449
Forventet i salg 12.01.2026

Barnet og musikken

Innføring i musikkpedagogikk for barnehagelærerstudenter, 4. utgave
«Barnet og musikken» er en unik innføringsbok i musikkpedagogikk for barnehagelærerstudenter. I én og samme bok presenteres de mest aktuelle temaene som vil ha betydning for god musikkpedagogisk praksis i barnehagen.

Boken er praksisnær og drøfter perspektiver på musikk, musikalitet, musikalsk utvikling, musikkdidaktiske problemstillinger, danning og legitimering av musikk. Forfatterne ønsker å åpne opp for refleksjoner i barnehagen rundt forhold mellom musikk og menneske.

En rekke eksempler fra praksisfeltet i form av musikalske episoder, caser og praksisfortellinger gir leseren innblikk i musikkens rolle i barnehagen. De praktiske eksemplene knyttes til nyere forskning, teoretiske forklaringer og ulike filosofiske oppfatninger.

Denne fjerde utgaven er utvidet med flere perspektiver på musikalitet og musikalsk utvikling. Det er lagt til et nytt kapittel som handler om å skape et inkluderende fellesskap i barnehagen gjennom musikk. Boken er oppdatert i tråd med gjeldende forskrifter og rammeplaner.

Boken er rettet direkte mot studenter i barnehagelærerutdanningen. Hvert kapittel har studentoppgaver som grunnlag for drøfting og refleksjon.

Informasjon om boka

  • Sider: 206
  • Språk: Bokmål
  • ISBN: 9788215074931
  • Utgivelsesdato: 12.01.2026
  • Bokgruppe: 215

Morten Sæther

Morten Sæther er dosent i musikkpedagogikk ved DMMH. Han underviser på både bachelor- og masterutdanningene i musikk og kunstpedagogikk og har også erfaring fra grunnskole og kulturskole. Han har publisert flere bøker og artikler om barns musikalske utvikling, musikk i barnehagelærerprofesjonen og musikkpedagogisk arbeid i barnehagen. Han har bakgrunn fra ulike stilinger i kulturskole og grunnskole.
Mer informasjon om forfatteren

Elin Angelo

Elin Angelo er professor i musikkpedagogikk ved NTNU, Institutt for musikk. Hun underviser på bachelor-, master- og PhD-nivå innen musikk- og kunstpedagogikk, vitenskapsteori og kvalitativ metode. Hun har bakgrunn fra ulike stillinger i kulturliv, lærerutdanning og barnehagelærerutdanning, samt kulturskole og grunnskole.
Mer informasjon om forfatteren