De yngste som lesere
Litteraturen og leken
I De yngste som lesere. Litteraturen og leken utforsker vi ett- og toåringens litterære opplevelser og deltagelse i lesing i barnehagen. Forfatterne ønsker å inspirere til måter å jobbe med lesing med de yngste på i praksis. Omdreiningspunktet er småbarnslesing knyttet til lek, det være seg lek som litterært tema eller som tilnærming eller forlengelse av litteraturformidling. Litteraturen og leken er tett sammenvevd. Barns lek gis nye innganger og muligheter med utgangspunkt i litteraturen. Leken gir også barnet mulighet til å bearbeide, forstå og erfare de litterære opplevelsene.
Boka presenterer et spekter av småbarnslitteratur fra de enkleste pekebøkene og rim og regler til mer komplekse lekverdener i småbarnsbildeboka. Viktigst er likevel hvordan bøkene får plass i barnehagens hverdagsliv. Målgruppa er studenter ved landets barnehagelærerutdannelser, barnehageansatte og andre som søker kunnskap om barnelitteratur for de aller yngste.
Boka presenterer et spekter av småbarnslitteratur fra de enkleste pekebøkene og rim og regler til mer komplekse lekverdener i småbarnsbildeboka. Viktigst er likevel hvordan bøkene får plass i barnehagens hverdagsliv. Målgruppa er studenter ved landets barnehagelærerutdannelser, barnehageansatte og andre som søker kunnskap om barnelitteratur for de aller yngste.
Informasjon om boka
- Sider: 120
- Språk: Bokmål, Bokmål/Nynorsk
- ISBN: 9788215065724
- Utgivelsesdato: 05.04.2023
- Bokgruppe: 215