En barnehage for alle
Spesialpedagogikk i barnehagelærerutdanningen. 3. utgave
Palma Sjøvik har sammen med flere bidragsytere skrevet om den inkluderende barnehagen med fokus på ulike funksjonsnedsettelser og et særlig blikk på utfordringer knyttet til språk- og samspill.
Barnehagen skal være et inkluderende fellesskap hvor hvert enkelt barn blir sett på som en unik og viktig personlighet. Mangfoldet blant barna forutsetter god kvalitet på barnehagetilbudet, noe som i stor grad beror på et godt kvalifisert personale. Barnehagelærerne skal gjennom utdanningen tilegne seg solid kunnskap om tilrettelegging for barn med spesielle behov i barnehagen.
Boka tar bl.a. opp temaer som barn i sorg og krise, resiliense som tilnærming, det offentlige hjelpeapparat, foreldresamarbeid, bruk av lekemateriale, musikk i spesialpedagogisk arbeid, m.m.
Den nye utgaven er grundig gjennomarbeidet og oppdatert i henhold til nye lover og forskrifter. Boka har bl.a. et nytt kapittel om den retten til medvirkning som barn med spesielle behov har.
Boka retter seg hovedsakelig mot studenter i barnehagelærerutdanningen og ansatte i barnehager, helsestasjoner, barnevern og pedagogisk-psykologisk tjeneste.
Palma Sjøvik har skrevet boka i samarbeid med ansatte ved DMMH: Karianne Franck, Arve Gunnestad, Merete Moe, Kari Hoås Moen, Bodil Mørland, Anne Svendsen og Morten Sæther. I tillegg er det bidrag fra forfatter og forlagsredaktør Vibeke Glaser, Grete Hoven ved Trøndelag kompetansesenter, Lise Trondsen Sagdahl fra NTNU, Marit Stemshaug, tidligere DMMH, og Marit Lillegård Valseth fra Barne-, ungdoms- og familieetaten.
Barnehagen skal være et inkluderende fellesskap hvor hvert enkelt barn blir sett på som en unik og viktig personlighet. Mangfoldet blant barna forutsetter god kvalitet på barnehagetilbudet, noe som i stor grad beror på et godt kvalifisert personale. Barnehagelærerne skal gjennom utdanningen tilegne seg solid kunnskap om tilrettelegging for barn med spesielle behov i barnehagen.
Boka tar bl.a. opp temaer som barn i sorg og krise, resiliense som tilnærming, det offentlige hjelpeapparat, foreldresamarbeid, bruk av lekemateriale, musikk i spesialpedagogisk arbeid, m.m.
Den nye utgaven er grundig gjennomarbeidet og oppdatert i henhold til nye lover og forskrifter. Boka har bl.a. et nytt kapittel om den retten til medvirkning som barn med spesielle behov har.
Boka retter seg hovedsakelig mot studenter i barnehagelærerutdanningen og ansatte i barnehager, helsestasjoner, barnevern og pedagogisk-psykologisk tjeneste.
Palma Sjøvik har skrevet boka i samarbeid med ansatte ved DMMH: Karianne Franck, Arve Gunnestad, Merete Moe, Kari Hoås Moen, Bodil Mørland, Anne Svendsen og Morten Sæther. I tillegg er det bidrag fra forfatter og forlagsredaktør Vibeke Glaser, Grete Hoven ved Trøndelag kompetansesenter, Lise Trondsen Sagdahl fra NTNU, Marit Stemshaug, tidligere DMMH, og Marit Lillegård Valseth fra Barne-, ungdoms- og familieetaten.
Informasjon om boka
- Sider: 384
- Språk: Bokmål
- ISBN: 9788215024011
- Utgivelsesdato: 08.10.2014
- Bokgruppe: 215