Choose format

In stock
NOK 519

Å lære å skrive

Tekstkompetanse i norskfagets skriveopplæring, 2. utgave
Denne grunnboka tar for seg alle sentrale aspekter ved skriveprosessen og gir læreren klok veiledning for skriveundervisninga. Den nye utgaven er oppdatert i tråd med Fagfornyelsen.

«Å lære å skrive» forklarer hva skrivekompetanse er, hva som er skrivingas ulike formål og viktige trekk ved skriveprosessen. Denne kunnskapen er grunnlaget for det fagspråket læreren anvender og for hvordan skriveundervisninga legges opp. Forfatterne legger særlig vekt på hvilke ulike funksjoner skriveoppgaver bør ha, og hvordan veiledning og vurdering av skriveprosesser og tekster kan gjøres.

Skriveferdighet innebærer både kunnskap om språk, tekst og kommunikasjon og evnen til å anvende denne kunnskapen til å skrive gode tekster. Leseren får innsikt i ulike format for skriving som sjangrer og skrivehandlinger, digitale medier og multimodale tekster. Forfatterne tar for seg struktur og sammenheng i tekster og viser hvordan man kan bruke språket både godt og korrekt.

Elever med norsk som andrespråk har noen særlige utfordringer når de skal tilegne seg skrivekompetanse. Hvordan disse utfordringene kan løses, er også tema i boka.

Boka er rik på skriveoppgaver og elevteksteksempler, analyser- og vurderinger.

2. utgave av boka er oppdatert i tråd med læreplanen LK20.


«... god inspirasjon og nye ideer til å jobbe med skriving i norskfaget»May Olaug Horverak, NORSKLÆREREN

Detailed information

  • Pages: 248
  • Language: Norwegian
  • ISBN: 9788215052748
  • Publication date: 09.08.2021
  • Book group: 215

Harald Morten Iversen

Harald Morten Iversen er dosent i norskdidaktikk ved Fakultet for lærer- og tolkeutdanning, NTNU. Han har lang erfaring både som lærer og lærerutdanner og har utgitt en rekke bøker og artikler. To av de viktigste er "Å lære å skrive" (2016, med Otnes) og "Grammatikken i bruk" (2011, med Otnes og Skarbø Solem).
More about the author

Hildegunn Otnes

Hildegunn Otnes er professor i norskdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning, NTNU. Hennes fagfelt er digitale tekster, samtaleanalyse, grammatikkdidaktikk og skrivedidaktikk, og hun har skrevet mange artikler og bøker innenfor disse fagområdene. Otnes har vært med i forskergruppa i «Normprosjektet» og er redaktør og medforfatter i boka Nye grep om skriveopplæringa. Forskingsfunn og praksiserfaringar (2020). Hennes doktoravhandling fra 2007 (Følge med og følge opp) omhandlet fenomenet lytting. Hun har dessuten vært medforfatter av flere bøker, blant annet Grammatikken i bruk (2004/2011/2020), Å være digital i alle fag (2009), Å invitere elever til skriving (2015), Å lære å skrive (2016) og Tekst i tid og rom (1999/2006/2017).
More about the author