Choose format

NOK 249
Expected 2/2/26
Allvit is a digital edition of the book that is universally designed and includes audio. It adapts to the screen on PC, tablet and mobile. The e-book has extended functions such as full search, lookup in the books, note and markup function. Allvit also gives you a completely ingenious source reference function: You mark and get the correct source reference with a single keystroke. Simple, practical and study-friendly!

Argumentasjon i skolen

Hva, hvordan og hvorfor
I en tid preget av falske nyheter, konspirasjonsteorier og polarisering, er evnen til å argumentere saklig viktigere enn noen gang. Studier viser at det er krevende for elever å begrunne meningene sine faglig og relevant. Mange kvier seg for å delta i diskusjoner av frykt for å si noe feil.


Denne boken gir lærere og lærerstudenter konkret kunnskap om hva argumentasjon er og hvordan de kan arbeide systematisk med det i klasserommet. Her får du verktøy elevene kan bruke til å øve seg på uenighet og utvikle sin egen stemme i møte med andres.


Boken viser hvordan argumentasjon både er en grunnleggende demokratisk kompetanse og et redskap for kunnskapsutvikling. Elevene lærer ikke bare å fremme egne synspunkter, men også å forstå og vurdere andres argumenter kritisk.


Med utgangspunkt i tre teoretiske perspektiver - logikk, retorikk og pragmadialektikk - presenterer forfatterne en rekke praktiske undervisningsopplegg. Boken dekker alt fra grunnleggende argumentasjonsteknikker til visuell argumentasjon og tverrfaglig arbeid.


Argumentasjon i skolen er en praktisk og forskningsbasert ressurs for alle som vil utvikle elevenes evne til å delta konstruktivt i demokratiske prosesser.


Anne Kristine Øgreid og Kristin Torjesen Marti er begge førsteamanuenser ved OsloMet.

Detailed information

  • Language: Norwegian
  • ISBN: 9788215075457
  • Publication date: 02.02.2026
  • Book group: 893

Anne Kristine Øgreid

er førsteamanuensis ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning, OsloMet. Hun har skrevet doktrograd om skriving som grunnleggende ferdighet på ungdomstrinnet og har lang undervisningserfaring fra ungdomsskolen.
More about the author

Kristin Torjesen Marti

er førsteamanuensis ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning, OsloMet. Hun forsker på tekster og grunnleggende ferdigheter i norskfaget og er særlig interessert i sakprosa, retorikk og barns skriving, blant annet om bærekraft.
More about the author