Choose format

In stock
NOK 339

Hva foregår i norsktimene?

Utfordringer og muligheter i norskfaget på ungdomstrinnet

Detailed information

  • Pages: 221
  • Language: Bokmål
  • ISBN: 9788215033068
  • Publication date: 18.05.2020
  • Book group: 215
Forskere har fulgt norskundervisningen i 50 ulike klasserom. Denne boka gir et unikt innblikk i hva som faktisk foregår i norskfaget på ungdomstrinnet.

Det er utgitt mange bøker om prinsipper for god norskundervisning, men vi vet lite om hva som faktisk foregår i norsktimene. I denne boka viser forfatterne både hvordan undervisningen gjennomføres og hvordan elevene oppfatter norsktimene. Boka bygger på LISA-studien (Linking Instruction and Student Achievement), en omfattende videostudie av norske klasserom. Forfatterne viser med en rekke praktiske eksempler hva som er vanlige undervisningsformer i dagens norskfag, og vurderer dette opp mot forskningsbaserte kriterier for god undervisning. Både forbilledlige eksempler og ubrukt potensial i norskundervisningen blir diskutert. Elevene kommer også til orde gjennom en spørreundersøkelse om hva som skjer i klasserommet.

Marte Blikstad-Balas

Marte Blikstad-Balas (f. 1982) er professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. Hennes forskningsinteresser er literacy, lesing, skriving, digitale medier, klasseromsforskning, norskdidaktikk, forskningsmetodologi og videostudier. Blikstad-Balas har lang undervisningserfaring fra både grunnskolen og videregående skole. Hun har skrevet en rekke artikler om elevers bruk av ulike tekster i skolen, for eksempel om hvordan Wikipedia og lærebøker brukes i skolearbeid.

Blikstad-Balas har en rekke roller i forskningsprosjekter. Hun er leder av prosjektet Video to Support Excellence in Teaching (VIST), nestleder i Nordic Centre of Excellence - Quality in Nordic Teaching (QUINT), team leader i QUINT Theme 3 - Using videos to support teachers¿ professional learning. Hun er også medlem av Akademiet for yngre forskere, advisory board i Nordic Journal of Literacy Research og Landslaget for norskundervisnings Bokredaksjon.
More about the author

Astrid Roe

Astrid Roe er seniorforsker ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) ved Universitetet i Oslo. Hun har siden 1998 arbeidet med lesedelen i PISA og har særlig studert norske elevers lesekompetanse og lesevaner. Hun har også mange års erfaring som lærer og skoleleder i grunnskolen og i videregående skole.

Roe er forfatter av boka "Lesedidaktikk - etter den første leseopplæringen" (2008, 2. utg. 2011, 3. utg 2014) og medforfatter av en rekke andre bøker, blant annet "God leseopplæring med nasjonale prøver" (2018, med Ryen og Weyergang).

Roe har en sentral rolle i prosjektet Linking Instruction and Student Achievement in Nordic Schools (LISA Nordic), som sammenligner undervisningen i de nordiske landene og er en del av Nordic Centre of Excellence - Quality in Nordic Teaching (QUINT), og. Hun deltar også i prosjektet Video to Support Excellence in Teaching (VIST).
More about the author