Choose format

In stock
NOK 279

Inn i sakens prosa

Ikke mange minuttene rekker å gå fra et barn blir født til det får sin første sakprosatekst festet på den lille armen, med dato, klokkeslett og mors navn. Så kommer gratulasjonskortene, helseskjemaet, foreldrehåndboka om søvn, den lille faktaboka om dyr, reklamen for økologisk mat og politikerens forsvar for kontantstøtte. Gjennom hele menneskelivet lager og leser vi sakprosa. Derfor er det så viktig å forstå den.

Denne boka gir en innføring i tekstanalyse gjennom en rekke eksempler. Forfatterne presenterer verktøy til å forstå sjangrer og teksttyper, kontekst og leserkontrakt, modaliteter, resepsjon, metaforbruk, modellesere og intertekstualitet.

Ofte blir sakprosa enten betraktet som virkemidler eller saksforhold. Inn i sakens prosa gjør deg i stand til å se samspillet mellom form og innhold. Dessuten gir boka innblikk i hvilke underliggende premisser ulike tekster bygger på, og hvilke interesser tekstene fremmer. Slik kan du ta informerte valg om hvorvidt du aksepterer disse premissene eller ei.


«Boka er klart og energisk skrevet. Her er mange gode, konkrete observasjoner og forslag til analyse.» Espen Ytreberg i Prosa nr. 5, 2020.

«Leseren får tilgang på en svært velfylt verktøykasse som byr på skarpere analyseredskaper enn mange kanskje er vant til.» Tina Gausnes, i Forskningsmagasinet Apollon

Detailed information

  • Language: Norwegian
  • ISBN: 9788215036892
  • Publication date: 30.08.2020
  • Book group: 893

Marte Blikstad-Balas

Marte Blikstad-Balas er professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. Hennes forskningsinteresser er literacy, lesing, skriving, digitale medier, klasseromsforskning, norskdidaktikk, forskningsmetodologi og videostudier. Blikstad-Balas har lang undervisningserfaring fra både grunnskolen og videregående skole. Hun har skrevet en rekke artikler om elevers bruk av ulike tekster i skolen, for eksempel om hvordan Wikipedia og lærebøker brukes i skolearbeid.

Blikstad-Balas har en rekke roller i forskningsprosjekter. Hun er leder av prosjektet Video to Support Excellence in Teaching (VIST), nestleder i Nordic Centre of Excellence - Quality in Nordic Teaching (QUINT), team leader i QUINT Theme 3 - Using videos to support teachers' professional learning. Hun er også medlem av Akademiet for yngre forskere, advisory board i Nordic Journal of Literacy Research og Landslaget for norskundervisnings Bokredaksjon.
More about the author

Johan L. Tønnesson

Johan L. Tønnesson er professor i sakprosa ved Universitetet i Oslo. Han har lang formidlingserfaring og har utgitt bl.a. "Tekst som partitur, eller Historievitenskap som kommunikasjon" (2004), "Den Flerstemmige sakprosaen. Nye tekstanalyser" (red., 2002) og er medforfatter av Berge mfl: "Tekst og historie" (2008).
More about the author