Choose format

In stock
NOK 429

Innføring i kjemi for lærere

Bind 1
«Innføring i kjemi for lærere» er en lærebok i kjemi og kjemididaktikk beregnet for studenter ved grunnskolelærerutdanningene 1-7 og 5-10. Dette er en grunnbok som gir leseren de grunnleggende kjemiske- og didaktiske kunnskapene til å undervise i kjemidelen av naturfaget i grunnskolen. Temaene i boka er knyttet tett til skolefaget, slik at leseren får dybdekunnskaper både i kjemifaget og om hvordan faget kan undervises i i grunnskolen.

Forfatterne ønsker at boka skal åpne døra til vitenskapsfaget kjemi og la leseren se verden fra et kjemisk ståsted. Gjennom «kjemiske briller» viser de hvor sentralt faget er i dagens samfunn, og knytter det til dagliglivet. Boka inneholder mange interessante eksempler på hvordan man kan bruke kjemi til å forstå prosesser i naturen og utfordringer vi ser i verden i dag. De nye kjerneelementene og kompetansemålene i læreplanen fra 2020 er tatt med i boka.

Dette er den første av to bøker i kjemi og kjemididaktikk for grunnskolelærerutdanningene.

Detailed information

  • Language: Norwegian
  • ISBN: 9788215037264
  • Publication date: 24.09.2020
  • Book group: 893

Mona Kvivesen

Mona Kvivesen er universitetslektor i naturfag/naturfagdidaktikk ved UiT Norges arktiske universitet, institutt for lærerutdanning og pedagogikk, campus Alta. Siden 2011 har hun jobbet ved grunnskolelærerutdanningen og praktisk pedagogisk utdanning. Hun er utdannet lektor i realfag med hovedfag i kjemi. Kvivesen har mange års erfaring fra videregående skole både som lektor og leder. Hun er initiativtaker til Vitenuka, en vitenskapsfestival for skoler og barnehager som har gått hvert år fra 2013. Kvivesen deltar i forskningsdelen av Kolarctic prosjektet «Development of common approaches to involvement of youth into science and technical sphere (KO2017 BeTech). Hennes FoU-arbeid er knyttet til alternative læringsarenaer, elever og læreres holdninger til realfag og utforskende arbeidsmåter i naturfag.
More about the author

Solveig Karlsen

Solveig Karlsen er førsteamanuensis i naturfag/naturfagdidaktikk ved UiT Norges arktiske universitet, institutt for lærerutdanning og pedagogikk, campus Tromsø. Siden 2013 har hun jobbet ved grunnskolelærerutdanningen, lektor 8-13 og praktisk pedagogisk utdanning. Hun har doktorgrad i kjemi og er utdannet lektor i realfag. Karlsen har undervisningserfaring fra videregående skole. Karlsen deltok i forskningsprosjektet «Linking Instruction in Science and Student Impact» (LISSI) fra 2018 - 2020. Dette er et forskningsprosjekt som undersøker sammenhengen mellom undervisning i naturfag og hvordan elevene lærer og engasjerer seg i faget.
More about the author

Magne Olufsen

Magne Olufsen er professor i naturfag/naturfagdidaktikk ved UiT Norges arktiske universitet, institutt for lærerutdanning og pedagogikk, campus Tromsø. Siden 2012 har han jobbet ved grunnskolelærerutdanningen. Han har doktorgrad i kjemi og er utdannet lektor i realfag. Olufsen har undervisningserfaring fra høyere utdanning, videregående skole, Nordnorsk vitensenter og Skolelaboratoriet i realfag og teknologi. Olufsen deltok i forskningsprosjektet «Linking Instruction in Science and Student Impact» (LISSI) fra 2018-2020. Dette er et forskningsprosjekt som undersøker sammenhengen mellom undervisning i naturfag og hvordan elevene lærer og engasjerer seg i faget.
More about the author