Choose format

In stock
NOK 429

Læremiddelkunnskap

Læremiddellandskapet har endret seg i de senere årene, og refleksjon og praktisk kunnskap om hvordan ulike læremidler kan brukes kreativt i undervisningen, er viktig i alle fag i lærerutdanningen. Enten du er lærerstudent, nyutdannet lærer eller erfaren pedagog, vil denne boka gi deg et bedre grunnlag for å gjøre trygge og faglig funderte valg av læremidler, og for å bruke dem klokt i undervisningen.

Forfatterne retter søkelys på læremidler i bruk og presenterer inspirerende undervisningsopplegg forankret i læreplanen (LK20). I de ulike kapitlene finner du eksempler på faglige refleksjoner og avveininger som ligger til grunn når ulike læremidler, både den tradisjonelle læreboka, men også eventyr, museum, film, nettdebatter og skogen, brukes i undervisning.

Målet er at dette skal inspirere deg til å selv ta i bruk og sette sammen ulike læremidler. Undervisningsoppleggene som presenteres vil også være nyttige for å konkretisere hvordan kunnskap kan formidles i fagene og på tvers av fag

Detailed information

  • Pages: 150
  • Language: Norwegian
  • ISBN: 9788215075341
  • Publication date: 28.11.2025
  • Book group: 215

Merethe Roos

Merethe Roos er professor i historie ved Universitetet i Sørøst-Norge, og har også undervisningserfaring fra flere andre norske og utenlandske universiteter og høgskoler. Hun er forfatter av en rekke bøker og artikler, både nasjonalt og internasjonalt, og har også redigert en rekke antologier. Merethe Roos har vært redaktør for Norsk Pedagogisk Tidsskrift siden 2013.
More about the author

Anne-Beathe Mortensen-Buan

er førstelektor i norskdidaktikk ved USN. Hun har lang erfaring fra undervisning i ulike lærerutdanninger og etterutdanninger i norsk. Videre har hun flere år bak seg som norsklærer i videregående opplæring. Hun har skrevet om læremidler og læremiddelbruk, samt lesing av fagtekster i flere vitenskapelige artikler. Hun har ledet LærUng i samarbeid med de to øvrige forfatterne i perioden 2022-2025.
More about the author

Kari Hernæs Nordberg

Kari H. Nordberg, førsteamanuensis i samfunnsfagdidaktikk ved USN. Bakgrunn som sosiolog og historiker. Tilknyttet læremiddelsatsningen, og underviser i samfunnsfag ved grunnskolelærerutdanningen.
More about the author