Choose format

In stock
NOK 729

Mellommannen

Joh. Johannson og kampen om dagligvaremarkedet 1866-2016
Familien Johannson er Norges mektigste dagligvareaktør, men er nesten usynlig i offentligheten. Denne boken er resultatet av at familien for første gang har åpnet sine arkiver og gitt våre skarpeste næringslivshistorikere full tilgang på kildene til sin historie.
Norge har gjennomgått en dagligvarerevolusjon. Tusenvis av små og selvstendige kjøpmenn «på hjørnet» er erstattet med tre store, integrerte dagligvarekjeder. Dermed har noen få menn fått stor makt over hva vi spiser og produserer.

Grossistene har spilt en nøkkelrolle i denne utviklingen. De er mellommennene som har styrt varestrømmen fra produsenter til kjøpmenn og fylt butikkhyllene. Én av dem, kolonialgrossisten Joh. Johannson, har blitt Norges mektigste dagligvareaktør.

Joh. Johannson kontrollerer nå over 40 prosent av dagligvaremarkedet gjennom paraplykjeden NorgesGruppen og står bak de kjente kaffemerkene Evergood og Ali. Denne boken forteller firmaets 150 år lange og tidvis dramatiske historie. Boken gir en fascinerende skildring av sønner som har gått i sine forfedres fotspor gjennom fem generasjoner, og hvordan de har taklet skiftende tiders utfordringer for familiefirmaet.

Kampene om dagligvaremarkedet har vært mange og vanskelige, og ved flere anledninger kunne det gått riktig galt med firmaet. Forfatterne forklarer hvorfor Joh. Johannson likevel lyktes.

Lars Thue, Espen Ekberg og Christine Myrvang er historikere ved Senter for næringslivshistorie, Handelshøyskolen BI.

«... med sitt persongalleri og sin relevans ril Norges historie og økonomi er dette samtidig god litteratur, en dokumentarvariant av Jan Guillous 'Brobyggerne' og Ken Follets 'Kjempenes fall'.»
Bjørn Gabrielsen, DN

«... et forbilledlig oppslagsverk, i tillegg til at den for en bransjeinteressert er jevngod med en kriminalroman.»
Arne Giverholt, Dagligvarehandelen

Detailed information

  • Pages: 640
  • Language: Norwegian
  • ISBN: 9788215025414
  • Publication date: 27.04.2016
  • Book group: 227

Christine Myrvang

Christine Myrvang er historiker, forfatter og kritiker. Hun arbeider som professor ved Institutt for kommunikasjon og kultur, Handelshøyskolen BI.
More about the author

Lars Thue

Lars Thue er professor i moderne historie ved Handelshøyskolen BI og har et bredt interesse- og kunnskapsfelt. Han har arbeidet med både lokalhistorie og næringslivshistorie med særlig vekt på infrastruktur (elforsyning, telekommunikasjoner og post), finans og dagligvare. Blant hans viktigste bøker er «Mellommannen. Joh. Johannson og kampen om dagligvaremarkedet 1866-2016» (2016, med Ekberg og Myrvang), «Forandring og forankring. Sparebankene i Norge 1822-2014» (2014), «Nye forbindelser. Norsk telekommunikasjonshistorie 1970-2005» (2006), «For egen kraft. Kraftregimet og de norske kraftkommunene 1987-2003» (2003), «Alltid underveis: Postverkets historie 1920-1997» (1997), «Strøm og styring: Norsk kraftliberalisme i historisk perspektiv» (1996) og «Asker 1849-1980» (1984).
More about the author

Espen Ekberg

Espen Ekberg er professor ved Handelshøyskolen BI. Han har jobbet særlig med varehandelshistorie, skipsfartshistorie og moderne finanshistorie, samt historiografi. Ekberg har publisert en rekke internasjonale fagartikler og er medforfatter og medredaktør på flere bøker: «Storebrand og forsikringsbransjens historie, bind 1 og 2: 1767-2017» (2017, med Christensen, Myrvang og Bergh), «Mellommannen. Joh. Johannson og kampen om dagligvaremarkedet 1866-2016» (2016, med Thue og Myrvang) og «Næringsliv og historie» (2014, red. med Lønnborg og Myrvang).
More about the author