Choose format

In stock
NOK 249

Motivasjon for læring

Teori og praksis

Detailed information

  • Pages: 136
  • Language: Bokmål
  • ISBN: 9788215024899
  • Publication date: 23.01.2015
  • Book group: 215
Optimal læring og utvikling i skolen forutsetter at elevene er motivert for skolearbeidet. Dette er derfor en av de viktigste oppgavene for lærerne.
En av de største utfordringene som lærerne står overfor, er å motivere elevene. I de fleste skoleklasser varierer elevenes motivasjon kraftig: Noen elever viser høy motivasjon for skolearbeidet, mens andre viser lav interesse og yter liten innsats på skolen.
Det er avgjørende at lærerne ikke bare kjenner pedagogiske prinsipper og praktiske implikasjoner, men at de også kjenner teoriene som de praktiske anbefalingene er utledet fra. Boka har derfor lagt vekt på å vise sammenhengen mellom teori og praksis.

Boka er skrevet for studenter i lærerutdanningen.

Einar M. Skaalvik er professor emeritus i pedagogisk psykologi og forskningsmetode. Sidsel Skaalvik er professor emerita i spesialpedagogikk ved Pedagogisk institutt, NTNU. Begge er nå seniorforskere ved NTNU Samfunnsforskning.

Einar M. Skaalvik

Einar M. Skaalvik er professor emeritus i pedagogisk psykologi ved Pedagogisk institutt, NTNU. Han er også knyttet til NTNU Samfunnsforskning.
More about the author

Sidsel Skaalvik

Sidsel Skaalvik er professor emerita i spesialpedagogikk ved NTNU. Hun har også over 20 års praksis som lærer og som konsulent i PP-tjenesten.
More about the author