Choose format

NOK 399

Når barnet unngår å snakke

Selektiv mutisme i barnehage og skole
Hvordan bør lærere og foreldre reagere når et barn som snakker normalt med foreldre og søsken hjemme, konsekvent unngår å snakke i barnehage og skole?
Når barn er tause, blir kommunikasjonsmønsteret mellom barnet og andre ofte fastlåst. Barnet opprettholder den tause rollen enten fordi voksne prøver for hardt, for tidlig eller for lite. For å reagere riktig i møte med de tause barna må en som voksen ha en klar, og helst forskningsbasert, strategi. Jo lenger barnet er taust, jo sterkere blir frykten for eller fobien mot å snakke.

Heidi Omdal prøver i denne forskningsbaserte og fagfellevurderte boken å komme nærmere noen svar på hva selektiv mutisme er. Hun observerer dagligdagse samspillsituasjoner mellom barn med selektiv mutisme og andre barn og voksne. I tillegg har hun intervjuet tidligere tause voksne, tause barn, foreldre og lærere. Forfatteren kommer med forslag til hvordan barnehager og skoler kan bygge opp kapasitet blant sine ansatte. Forslagene gjøre det enklere å implementere bokens anbefalte tiltak for tause barn.

Detailed information

  • Pages: 176
  • Language: Norwegian
  • ISBN: 9788215026602
  • Publication date: 30.11.2016
  • Book group: 215

Heidi Omdal

Heidi Omdal er professor ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Agder. Hun er utdannet førskolelærer og har doktorgrad i spesialpedagogikk på temaet «The silent child in the kindergarten, school and home: A qualitative observation and interview study of children with selective mutism in their natural environments». Forskningen, formidlingen og veiledningen er knyttet til inkludering av barn med spesielle behov i barnehage og skole, tidlig innsats, samspill og kommunikasjon, selektiv mutisme og utvikling av gode utviklings- og læringsmiljø gjennom teambygging og systemtenkning. Hun har i tillegg evaluert innovasjonsarbeid og ledet utviklingsarbeid i barnehage og skole.
More about the author