Choose format

NOK 599

Prøvd erfaring

En vitenskapelig tilnærming til erfaringslæring i akademia
Universitets- og høyskoleloven sier at utdanning skal bygge på det fremste innenfor forskning, faglig og kunstnerisk utviklingsarbeid og erfaringskunnskap. Hva betyr dette og hvordan kan slik erfaringskunnskap studeres og forskes på?
Denne antologien undersøker erfaringslæring som både akademisk og profesjonell praksis. I tillegg til teoretiske perspektiver tilbyr boka en rekke eksempler på og diskusjon av hva en vitenskapelig tilnærming til erfaringslæring kan være. Boka har som ambisjon å belyse hvordan man kan bygge bro mellom teori og praksis gjennom å undersøke hva som kjennetegner erfaringslæring, på en vitenskapelig måte, i en akademisk kontekst.
Prøvd erfaring retter seg mot lærere og studenter på master- og doktorgradsnivå innen ulike profesjoner, men er også relevant for etter- og videreutdanning for ulike yrker og profesjoner. Den gir både et teoretisk og et metodisk bidrag til profesjonsutdanning og forskning. Boka vil også kunne brukes til hjelp i profesjonsfaglige veiledningssituasjoner og i ulike typer undervisningssituasjoner hvor relevansen av arbeidserfaring behandles i refleksive prosesser i fellesskap med andre.
Forfatterne er erfarne praktikere og undervisere på ulike profesjonsutdanninger ved Nord universitet, OsloMet og i videregående skole, og drøfter allmenne spørsmål og skriver frem innsikter med basis i egen praksiskunnskap.

Detailed information

  • Pages: 384
  • Language: Norwegian
  • ISBN: 9788215074061
  • Publication date: 03.12.2025
  • Book group: 225

Catrine Torbjørnsen Halås

Catrine Torbjørnsen Halås er førsteamanuensis ved Senter for praktisk kunnskap, der hun også har vært leder i to perioder. Hun er utdannet sosionom med hovedfag i praktisk kunnskap og doktorgrad i studier av profesjonspraksis.
More about the author

Kåre Sigvald Fuglseth

Kåre Fuglseth er professor i fagdidaktikk ved Fakultet for lærarutdanning (FLU) på Nord universitet i Bodø.
More about the author

Leonie Isabelle Johann

More about the author