Choose format

NOK 599

Unge medborgere i en ny tid

Den internasjonale demokrati- og medborgerskapsstudien i skolen (ICCS 2022)
I en tid hvor demokratiet er under press i mange land, har oppmerksomheten rundt betydningen av demokrati- og medborgerskapsopplæringen i skolen økt. Slik opplæring kan er viktig for å bygge demokratisk beredskap både på samfunns- og individnivå.

En demokrati- og medborgerskapsopplæring som fremmer kunnskap om og forståelse for de verdiene og prinsippene demokratiet bygger på, utgjør kanskje det sterkeste vernet demokratiet har. Evnen til å avsløre feilinformasjon og gjenkjenne situasjoner og handlinger som kan undergrave demokratiet er sentralt for demokratisk motstandskraft, og er en viktig begrunnelse for skolens demokratioppdrag.

Denne antologien er den nasjonale hovedrapporten fra ICCS 2022 (International Civic and Citizenship Study) og består av dybdeanalyser av ulike tema og problemstillinger rundt ungdommers demokratiske beredskap. Bokas enkeltbidrag studerer både kunnskaps-, verdi- og handlingsdimensjonen som ICCS-studien og rammeverket demokratiopplæringen i norsk skole er bygd opp rundt.

Detailed information

  • Pages: 264
  • Language: Bokmål/Nynorsk
  • ISBN: 9788215073927
  • Publication date: 14.08.2025
  • Book group: 225

Oddveig Storstad

Oddveig Storstad er dr.polit. i sosiologi og professor ved Institutt for lærerutdanning, NTNU, hvor hun forsker på, underviser og veileder om demokrati- og medborgerskapstematikk.
More about the author

Joakim Caspersen

Joakim Caspersen er forskningssjef og forsker 1 ved NTNU Samfunnsforskning AS, avdeling Mangfold og inkludering. Han forsker særlig på samarbeid i og rundt skolen og organisering av og kompetanse i skolens arbeid.
More about the author

Christian Wendelborg

Christian Wendelborg er forsker 1 ved NTNU Samfunnsforskning AS, avdeling Mangfold og inkludering. Han forsker på skole- og læringsmiljø med et spesialpedagogisk perspektiv og på overgangen til voksenliv for marginaliserte grupper.
More about the author