Flypassasjerers rettigheter ved forsinkelse og kansellering

Forsinkelse og kansellering kan utløse et bredt spekter av rettigheter, som rett til erstatning, omruting, refusjon/returflygning, forpleining, rettighetsinformasjon og forenklet klagebehandling.

Flypassasjerers rettigheter er regulert i EU-lovgivning, konvensjoner, nasjonal lovgivning mv. Forsinkelser og kanselleringer innen flysektoren rammer et stort antall reisende, og foranlediger en rekke uavklarte rettsspørsmål.

I bokens juridiske del foretas det en helhetlig fremstilling av passasjerrettighetene,
slik disse tolkes og anvendes av EU-domstolen og den norske Transportklagenemnda. Forfatteren går utførlig gjennom de generelle reglene, i tillegg til å analysere utvalgte typesituasjoner (bl.a. teknisk svikt, vanskelige værforhold og streik).

Boken er et nyttig verktøy for forbrukerorganisasjoner, flyselskaper og andre som effektivt vil plassere en konflikt i relasjon til EU-domstolens og Transportklagenemndas rettighetsvurderinger. I bokens empiriske/rettssosiologiske del kartlegges og vurderes ulike sider ved flypassasjerers reelle rettighetsvern. Dette gjøres gjennom kvantitative og kvalitative undersøkelser av de forskjellige passasjerrettighetene. Analysene klarlegger styrken i det faktiske rettighetsvernet.

Flypassasjerers rettigheter ved forsinkelse og kansellering er et dybdestudium på et lite utforsket område av transportretten. Fremstillingen adresserer et vanskelig emne, og formidler et stort og dels ubearbeidet tilfang av praksis fra EU-domstolen og Transportklagenemnda, i tillegg til andre kilder (forarbeider, utenlandsk nemndspraksis mv.). Boken har flere instruktive figurer
og tabeller, som bidrar til å konkretisere rettskildematerialet.

• Utgivelsesdato: 07.10.2020

Morten Kjelland

Morten Kjelland er professor ved Det juridiske fakultet, Universitetet i Oslo. Han ble i 2008 dr. juris på avhandlingen «Særlig sårbarhet i personskadeerstatningsretten», og har utgitt flere bøker og artikler innen erstatningsrett. Kjelland har også vært fagsekretær for Personskadeerstatningsutvalget (NOU 2011: 16).