Innføring i intensiv psykodynamisk korttidsterapi - ISTDP

Boka er en introduksjon til ISTDP. Den gir en lettfattelig og praktisk innføring i psykodynamisk teori, som hver eneste ISTDP-terapi og -teknikk baserer seg på. Ved hjelp av kliniske eksempler viser forfatteren hvordan man danner gode psykodynamiske arbeidsallianser, for så å vise hvordan man via teori, allianse og kliniske intervensjoner gjennomfører gode ISTDP-terapier. Boka er rikt illustrert med dialog fra reelle terapier.
ISTDP er en psykodynamisk terapiform utviklet av den iransk-kanadiske psykiateren Habib Davanloo. Fra 1960-tallet og i tiårene som fulgte identifiserte han prosesser som bidro til intensivering av psykoterapi, og dermed raskere hjelp til pasientene. Terapimetoden han utviklet har vist seg å være effektiv for en rekke psykiske lidelser og for et bredt spekter av pasienter.

• Utgivelsesdato: 10.03.2023

Jon Anders Lied

Jon Anders Lied (f. 1978) er psykologspesialist og bosatt i Trondheim. Han jobber til daglig ved Psykisk helsetjeneste hos SiT (Studentsamskipnaden i Trondheim, Ålesund og Gjøvik) og har også en liten privatpraksis. I tillegg er han ansatt ved profesjonsstudiet i psykologi ved NTNU, der han i en rekke år har veiledet og undervist studenter i ISTDP. Han har også lang erfaring fra spesialisthelsetjenesten, både som terapeut og som veileder.