Kjemi og biokjemi for sykepleiere

Kunnskap i kjemi og biokjemi er grunnleggende for å forstå menneskekroppen. I «Kjemi og biokjemi for sykepleiere» får du en kort og konsis innføring i de viktigste stoffene og prosessene.

Boken er bygd opp etter tema og er oversiktlig og lett å finne frem i. Temaene spenner fra grunnleggende kjemiske begreper som atom, molekyl og kjemisk reaksjon til næringsstoffer og viktige biokjemiske molekyler som ATP, proteiner, DNA og RNA. Viktige cellefunksjoner og prosesser som Na/K-pumpen, oksygentransport og proteinsyntese har også fått egne kapitler. Hvert tema blir forklart så kortfattet og enkelt som mulig, i et lett forståelig språk og med gode illustrasjoner.

«Kjemi og biokjemi for sykepleiere» er skrevet spesielt for studenter i sykepleieremnet anatomi, fysiologi og biokjemi, men boken egner seg også for andre kurs i utdanningen som tar for seg kjemi og biokjemi.

• Utgivelsesdato: 25.09.2020

Alexander Harald Sandtorv

Alexander H. Sandtorv er førsteamanuensis i kjemi ved Universitetet i Oslo. Han har skrevet flere lærebøker i kjemi og fagbøker for barn og unge. Han er en av landets fremste kjemiformidlere, blant annet med egen spalte i Morgenbladet.