Kritisk tenkning som grunnlag for kunnskapsutvikling og praksisendring
Kritisk tenkning er en sentral kompetanse som ifølge nasjonale styringsdokumenter skal utvikles hos aktørene i ulike deler av utdanningssystemet vårt, fra barn i barnehagen til studenter i høyere utdanning. Samtidig skal de som jobber innen utdanningssektoren, barnehagelærere, lærere, skoleledere og lærerutdannere, anvende denne kompetansen i det løpende arbeidet for å utvikle egen kompetanse og sikre best mulig vilkår for læring for barn og unge.
I boka utforskes begrepet kritisk tenkning både teoretisk og i forhold til hvilken funksjon denne kompetansen har i samfunnet, nasjonalt og internasjonalt. Enkelte av tekstene viser samtidig hvordan man kan jobbe helt konkret for å utvikle kritisk tenkning som grunnlag for kompetanseutvikling for ulike grupper i utdanningssystemet. Spørsmål som utforskes, er: Hvordan kan man jobbe med kritisk tenkning i norskfaget i videregående opplæring? Hvilken rolle spiller kritisk tenkning i hjem-skole-samarbeidet med foresatte til minoritetsspråklige elever? Hvordan kan kritisk tenkning bidra til videreutvikling av læreres praksis, og mer konkret elevers gruppearbeid i Newton-rom, en læringsarena spesialdesignet for læring i realfag? Hvordan spiller kritisk tenkning inn for endringsagenter i skolen som får et særlig ansvar for å stimulere til kompetanseutvikling og praksisendring?
Boka er relevant for lærerstudenter og lærerutdannere, men kan også gi viktige og inspirerende innspill til ulike aktører i utdanningssektoren, fra barnehage til og med videregående opplæring.
I boka utforskes begrepet kritisk tenkning både teoretisk og i forhold til hvilken funksjon denne kompetansen har i samfunnet, nasjonalt og internasjonalt. Enkelte av tekstene viser samtidig hvordan man kan jobbe helt konkret for å utvikle kritisk tenkning som grunnlag for kompetanseutvikling for ulike grupper i utdanningssystemet. Spørsmål som utforskes, er: Hvordan kan man jobbe med kritisk tenkning i norskfaget i videregående opplæring? Hvilken rolle spiller kritisk tenkning i hjem-skole-samarbeidet med foresatte til minoritetsspråklige elever? Hvordan kan kritisk tenkning bidra til videreutvikling av læreres praksis, og mer konkret elevers gruppearbeid i Newton-rom, en læringsarena spesialdesignet for læring i realfag? Hvordan spiller kritisk tenkning inn for endringsagenter i skolen som får et særlig ansvar for å stimulere til kompetanseutvikling og praksisendring?
Boka er relevant for lærerstudenter og lærerutdannere, men kan også gi viktige og inspirerende innspill til ulike aktører i utdanningssektoren, fra barnehage til og med videregående opplæring.
Informasjon om boka
- Sider: 184
- Språk: Bokmål/Nynorsk
- ISBN: 9788215072616
- Utgivelsesdato: 12.12.2025
- Bokgruppe: 214