Forventet i salg 01.07.2024

Kulturelle forventninger – foreldrerett eller omsorgssvikt?

Barnevernets arbeid med negativ sosial kontroll og æresrelatert vold
Hva betyr egentlig sosial kontroll og æresrelatert vold? Hva kan foreldre bestemme over barna sine og ikke? Når blir kulturelle forventninger til omsorgssvikt? Boken gir svar på det du trenger å vite for å se de viktige nyansene og fallgruvene i saker som havner i barnevernet.

Barnevernet spiller en avgjørende rolle når det gjelder å beskytte barn og unge mot vold og overgrep. Det er viktig at saksbehandlere kan nok til å ta riktige beslutninger i saker som handler om sosial kontroll og æresrelatert vold. Forfatteren legger frem ulike perspektiver og fremgangsmåter, slik at du kan forstå dilemmaene og se mulighetene i enkeltsaker.

Eksempler på temaer du kan fordype deg i:
· Æresrelatert vold
· Vold i nære relasjoner
· Tvangsektekap, barneekteskap og arrangert ekteskap
· Forholdet mellom positiv og negativ sosial kontroll
· Barneloven og barnevernsloven
· Bekymringsmeldinger til barnevernet
· Tiltaksoppfølging og beskyttelsestiltak
· Foreldreveiledning

Boken retter seg mot utdanninger innenfor sosialt arbeid og barnevern på bachelor-, mastergrad- og videreutdanningsnivå. I tillegg er barnevernstjenesten og samarbeidspartnere en viktig målgruppe.

• Utgivelsesdato: 01.07.2024

Elisabeth Grøtteland

Forfatter Elisabeth Grøtteland har en mastergrad i sosialt arbeid. Hun har jobbet flere år i barnevernets første- og andrelinjetjeneste. Siden 2010 har hun jobbet i Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir), Helse- og omsorgsdepartementet og Integrerings- og mangfoldsdirektoratet med fagområdene negativ sosial kontroll, æresrelatert vold og vold i nære relasjoner.