Ledelse i helse- og sosialsektoren

4. utgave
Krav om effektivisering, bedre kvalitet, mer styring og riktig prioritering i helse- og sosialsektoren har ført til økt oppmerksomhet rundt ledelse og ledelsesfunksjonen. Forfatteren ønsker å vise hvordan vi ved hjelp av utvalgte teorier fra organisasjons- og ledelsesfeltet kan analysere situasjonene som helse- og sosialarbeidere står overfor for å få en større bevissthet rundt ledelse som fag.

I fjerde utgave er det faglige innholdet oppdatert og strukturen endret. I tillegg er kulturperspektivet utvidet med en nærmere beskrivelse av kjennetegn ved norsk kultur, og forfatteren drøfter dermed om det er noe særegent ved å være leder i Norge. Dessuten diskuteres også tillitsbasert ledelse og styring.

Forfatteren henvender seg til studenter på bachelorstudier og i videreutdanninger i organisasjoner, samt til ledelsen ved høgskoler og universiteter. Ledere og ansatte i helse- og sosialsektoren vil også ha utbytte av denne boka.

• Utgivelsesdato: 10.03.2023

Tor Høst

Tor Høst er sosiolog og har vært ansatt ved Oslomet - storbyuniversitetet som universitetslektor. Han har undervist i organisasjon og ledelse for videreutdanninger og på masterprogrammer. I tillegg har han omfattende erfaring med undervisning, veiledning og organisasjons- og lederutvikling i mange virksomheter i helse- og sosialsektoren samt kommuner og bydeler i Oslo.