Velg format

På lager
kr 299

Metaforer

Hva, hvor og hvorfor?

Informasjon om boka

  • Sider: 208
  • Språk: nor
  • ISBN: 9788215029634
  • Utgivelsesdato: 05.06.2019
  • Bokgruppe: 217
Gir meloner deg assosiasjoner til pupper? Svelger du kameler med en flau smak i munnen? Meloner og kameler er bare to av utallige eksempler på hvordan vi tenker og snakker metaforisk.
Metaforene styrer hvordan vi oppfatter og vurderer et fenomen. Hvis man omtaler kriminelle som henholdsvis virus eller villdyr, peker det på to ganske ulike måter å forholde seg til kriminelle på.

Denne boken er en innføring i hva metaforer er, hvor de kommer fra og hvordan de virker. Forfatterne tar for seg metaforer på en rekke ulike områder: i politikk, pedagogikk, medisin, psykiatri, reklame, fagspråk og dagligspråk.

Forstår du hvordan metaforer virker, er du bedre rustet som språkbruker. Denne boken er nyttig for studenter i alle språk- og tekstfag, på lærer-, psykolog- og sykepleierutdanningen og for alle andre som vil vite mer om metaforer.

Norunn Askeland

Norunn Askeland er professor i norsk ved Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap, Institutt for språk og litteratur, Universitetet i Sørøst-Norge (Campus Vestfold). Hun har både skrevet lærebøker i norsk for grunnskolen og høyere utdanning og en rekke vitenskapelige bøker og artikler. Forskningsinteressene hennes er metaforteori- og analyse, fagspråk, lærebokspråk, nynorskdidaktikk og kreativ akademisk skriving.
Mer informasjon om forfatteren

Magdalena W. Agdestein

Magdalena Wagner Agdestein er førsteamanuensis emerita ved Universitetet i Tromsø og har tatt doktorgrad om metaforer om psykisk sykdom i et språksammenliknende perspektiv (2014). Hun har lang undervisningserfaring fra videregående skole, grunnskole og voksenopplæring og har også arbeidet for forskjellige bedrifter, blant annet som språkkonsulent og oversetter. Agdestein har også vært lærebokforfatter i to læreverk for tyskundervisning i den videregående skole ("Alles Gute!" 2 og 3 og "Perspektive" 1, 2, 3) og publisert en rekke didaktiske artikler.
Mer informasjon om forfatteren