Velg format

På lager
kr 389

Metodebok for kreative fag

Informasjon om boka

  • Sider: 244
  • Språk: Bokmål
  • ISBN: 9788215027005
  • Utgivelsesdato: 08.03.2017
  • Bokgruppe: 214
Når vi hører «vitenskapelige metoder» tenker vi gjerne på statistikk, intervjuer, observasjon og tekstanalyse. Men metode er mer enn det.
«Sjelden har jeg sett så mye relevant stoff i én og samme bok»
Anne Bjørkvik, førsteamanuensis Universitetet i Agder

«Metodebok for kreative fag» tar for seg de mest brukte kvantitative og kvalitative metodene, men også metoder for kunstnerisk utviklingsarbeid, og mer «praktiske metoder». Den ser særlig på forskningsproduktene fra de kreative fagene: artefakter, miljø, estetisk kunnskap og kreativitet, og de spesielle forskningsutfordringene som finnes i fag som markedsføring, strategisk kommunikasjon og PR, spill- og apputvikling, TV og film, musikk, scenekunst, visuell kunst, design, samt prosjektledelse innen kunst og kreativ næring.

Bidragsyterne er alle eksperter med lang erfaring fra disse fagfeltene. De har lagt vekt på tidsaktuelle eksempler og praktiske råd. Ikke minst tar de opp hvordan man best kan knytte teori og metode til egne empiriske funn - noe som ofte er det studentene synes er vanskeligst!

En rikholdig verktøykasse studentene kan gå til når de trenger innsikt, praktiske råd og inspirasjon. Boka vil være nyttig for alle som ønsker en praktisk innføring til metodearbeid.

Bidragsytere: Unn Conradi Andersen, Sturla Bakke, Asle Fagerstrøm, Tor-Morten Grønli, Moutaz Haddara, Trond Høiås, Faltin Karlsen, Arne H. Krumsvik, Anders Olof Larsson, Vesma Kontere McQuillan, Audun Molde, Hans Erik Næss, Lene Pettersen, Knut H. Rolland, Margaret Rynning, Liv Sandvik, Chamilla Natasha M. Skjelstad, Synne Skjulstad, Lars Sydnes, Didrik Telle-Wernersen.

Lene Pettersen

Lene Pettersen er sosialantropolog med doktorgrad i strategi fra Handelshøyskolen BI. Hun har tidligere vært førsteamanuensis og programansvarlig for bachelorprogrammet Strategi og PR ved Avdeling for Ledelse ved Westerdals Oslo ACT. Lene Pettersen har ti års bakgrunn fra kommunikasjons- og konsulentbransjen, og er konstituert styreleder av Senter for tverrfaglig medieforsking (STM). Forskningsinteresser er strategi, sosiale medier i organisasjoner, arbeid og kommunikasjonspraksiser, teknologi, personvern og sosiale nettverk. I tillegg til flere bokbidrag har hun publisert artikler i tidsskrifter som Nordic Journal of Science and Technology Studies og Nordicom review, samt presentert forskningen sin på en rekke anerkjente akademiske konferanser.
Mer informasjon om forfatteren

Hans Erik Næss

Hans Erik Næss er seniorrådgiver for forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid ved Westerdals Oslo ACT, samtidig som han er tilknyttet Avdeling for ledelse. Han har en PhD i sosiologi fra Universitetet i Oslo (2014) og har tidligere vært tilknyttet de tverrfaglige forskningsprogrammene CULCOM (Kulturell kompleksitet i det nye Norge) og KULTRANS (Kulturelle transformasjoner i globaliseringens tidsalder). Næss har gitt ut flere bøker, blant annet Små nøkler - store dører. Invitasjon til sosiologi (2010) og Globografi. En kort innføring i flerlokalitetsforskning (2014). Han har dessuten vært medredaktør for tre antologier, blant annet Tanker om samfunn (medredaktør Kenneth Dahlgren, 2012).
Mer informasjon om forfatteren