Velg format

kr 359
Forventet i salg 26.06.2025

Naturguiding

Før, under og etter turen
Det er i samspillet mellom naturen, aktivitetene, turistene og naturguiden at turopplevelser og minner for livet skal skapes, og reiselivsstrategier realiseres. For å lykkes som naturguide kreves det at guiden forstår kompleksiteten i dette samspillet og evner å veksle mellom de ulike roller og funksjoner som inngår i arbeidet.

Gjennom boken vil du bli kjent med naturguidens mange ulike roller og funksjoner, og lære hvordan disse kommer til anvendelse i praktisk arbeid. Boken gir innblikk i hvordan naturguider kan arbeide for å øke kvaliteten på turene og bidra til å øke turistenes læring og opplevelse innenfor trygge rammer.

Boken er delt i fire deler. Den første delen forklarer naturguidens ulike roller. De tre neste delene tar for seg naturguidens arbeidsoppgaver før, under og etter tur. Kapitlene innledes med case som viser dilemma og utfordringer som naturguider møter i sitt praktiske virke. Forfatterne skisserer ulike løsninger på slike utfordringer og dilemma, og trekker inn teori som bidrar til å utdype disse ytterligere. Boken er praksisnær med nyttige oversikter og sjekklister som gjør stoffet lett tilgjengelig, og boken oppslagsvennlig.

Boken er skrevet for de som utdanner seg for å bli naturguider, eller for naturguider som ønsker faglig oppdatering og inspirasjon. Mange av bokens perspektiver er like gyldig for andre former for guiding, og for alle former for friluftslivsfaglig arbeid.

Informasjon om boka

  • Sider: 180
  • Språk: Bokmål
  • ISBN: 9788215034232
  • Utgivelsesdato: 26.06.2025
  • Bokgruppe: 212

Thomas Vold

Thomas Vold er dr.scient og førsteamanuensis i friluftslivsfag ved Norges Idrettshøgskole. Han har arbeidet med friluftslivsfag innen høyere utdanning siden 2000, og før dette som naturguide på Svalbard, hvor han i 1999 ble den første sertifiserte Svalbardguiden. Hans forskning og undervisningsinteresser er i hovedsak naturguiding og naturbasert reiseliv. Han leverte 2015 en doktoravhandling på tema naturguiding som relasjonell kompetanse. Han har i en årrekke engasjert seg i arbeidet med å kvalitetsikre utdanninger for naturguider i Norge, og bidratt i arbeidet til Innovasjon Norge og Standard Norge for å få på plass en nasjonal godkjenningsordning for naturguider. Han er Veileder hav, kano og livredning (NPF), veileder bre og nordisk skiferdsel (NF).
Mer informasjon om forfatteren

Leif Inge Magnussen

Leif Inge Magnussen (PhD) er professor i pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN), hvor han forsker på ulike læringsprosesser og relasjonelle forhold knyttet til det uforutsette og risiko. Leif har drevet med ulike fjellsportkurs og fjellføring siden 1982, arbeidet med Nortinds kvalifiserende kurs i nær 30 år. Han er utdannet Cand Paed fra UIO, er Tindevegleder og har tatt en doktorgrad knyttet til «Læring i Friluftsliv» fra NIH. Leif er styreleder for Norsk Fjellfagskole og har vært president for Norske Tindevegledere og The IFMGA Environment Commission.
Mer informasjon om forfatteren