Astronomi - en kosmisk reise

2. utgave
Vi vet nå hvor gammelt universet er, vi har påvist at det finnes sorte hull, og vi har funnet mer enn 1000 planeter utenfor vårt eget solsystem. Men stadig dukker det opp nye spørsmål. Hva er den usynlige mørke materien? Hvordan ble månen til? Hva skjer når et solsystem blir dannet? Finnes det intelligent liv andre steder i Melkeveien?
Nye observasjoner fra bakke og rom har i de siste tiårene ført astronomien nærmere svar på spørsmål vi tidligere bare kunne drømme om å svare på. Gjentatte ganger har vi sett at når tålmodig forskerinnsats har ledet til løsning på et problem, overgår svaret langt det man har kunne gjette seg til. Våre forestillinger er ofte bare bleke skygger av virkeligheten.

Denne boken gir en innføring i astronomi, fra vårt eget solsystem til universets ytterkant. Målgruppen er bachelorstudenter i astronomi ved universiteter og høyskoler, og den brukes blant annet som lærebok i innføringskurset i astronomi ved Universitetet i Oslo. I 2. utgave er det skrevet inn nye delkapitler om Dopplereffekten og om gravitasjonsbølger. Ellers er det foretatt mindre endringer, oppdateringer på siste forskning, og rettelser av feil fra første utgave.

Det kreves ingen bakgrunn i faget for å ha glede og utbytte av denne boken, og den er også er en fin innføringsbok for alle som vil lære noe om det universet vi lever i.

«Jeg liker denne boken godt. Den er oversiktlig strukturert. Det er lett å forstå teksten. Samtidig er det forklaringer, ikke bare beskrivelser i boken. (...) Jeg tror denne boken er en godt bidrag til folkeopplysningen for den delen av befolkningen som er opptatt av å etablere et realistisk verdensbilde. Min gratulasjon til forfatteren for vel utført arbeid!»
Øyvind G. Grøn, Fra Fysikkens Verden

Øystein Elgarøy forteller om fjorårets revolusjonerende oppdagelse i astrofysikk på Ublogg:

• Utgivelsesdato: 16.06.2017

Øystein Elgarøy

Øystein Elgarøy er professor ved Institutt for teoretisk astrofysikk ved Universitetet i Oslo. Han arbeider spesielt med hva som skjedde da universet var mindre enn ett sekund gammelt. Elgarøy har mottatt flere priser for fremragende forskning, har skrevet en rekke vitenskapelige artikler, og er forfatter av boken hva er KOSMOS (2008) og medforfatter i boken Naturens kode (2005).