hva er FOLKERETT

Folkeretten kan feire viktige seire. Verdensorganisasjonen FN ble opprettet i ruinene av andre verdenskrig. Havretten regulerer oljevirksomhet og fiske. Handelen kontrolleres av WTO. Men samtidig opplever vi folkerettsbrudd i form av krig og massive overgrep.
Hva er FOLKERETT gir en innføring i hva vi kan vente oss av folkeretten. Boka beskriver hvordan dette rettssystemet gjelder alt fra dagliglivet til de store politiske spørsmålene. Den viser hvordan folkeretten endrer seg, ikke minst gjennom internasjonale organisasjoner og domstoler. Geir Ulfstein setter også et kritisk lys på om Norge i praksis oppfyller sine programerklæringer om folkerettens betydning.

• Utgivelsesdato: 15.03.2016

Geir Ulfstein

Geir Ulfstein er professor emeritus ved Institutt for offentlig rett og har vært co-direktor ved PluriCourts - Senter for forskning om internasjonale domstolers legitimitet. Han har drevet forskning innen ulike områder av folkeretten og var en av vinnerne av Universitet i Oslos forskningspris i 2021. Han ble dr. jus. på avhandlingen "The Svalbard Treaty - from Terra Nullius to Norwegian Sovereignty" (1995). Han har også vært direktør ved Senter for menneskerettigheter (2004-2008).