Velg format

På lager
kr 439

Mobbingens psykologi

Hva kan skolen gjøre?. 2. utgave
Erling Roland er en av landets ledende eksperter på mobbing. Her gir han leseren ny innsikt i mobbingens ulike ansikter. Hvem er plagerne og hvem er mobbeofrene? Og hvilken betydning har klassen, skolen og hjemmeforholdene for mobbing?
Erling Roland ser på hva norsk og internasjonal forskning sier om mobbing. Finnes det dokumenterte metoder for å stoppe mobbing?

Boka er praktisk oppbygd og viser til framgangsmåter for hvordan skolens ledelse kan bidra til en standard som forebygger mobbing på alle trinn i skolen. Teksten om klasseledelse gir lærere og assistenter verktøy for systematisk å bygge relasjoner, rutiner og normer i elevgruppen, og boka viser hvordan dette forebygger mobbing. Samarbeidet med de foresatte er et ledd i dette.

Denne andre utgaven er supplert med ny forskning om mobbing på nettet, og om hvordan vi kan avsløre mobbing.
......

- Denne boken bør være i et hvert lærerbibliotek ... Han kjenner praksisfeltet godt nok til å velge ut det mest relevante stoffet fra dagens hav av fragmentarisk og usystematisk informasjon. Alle profesjonelle skolefolk lærere og alle interesserte foreldre vil kunne lære mer om fenomenet mobbing..... (Kjell Skogen, professor emeritus, UiO, Bedre skole 2, 2014)
.............

Erling Roland er professor i pedagogisk psykologi og arbeider ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning ved Universitetet i Stavanger. Han er utdannet lærer og har doktorgrad i pedagogikk.

Informasjon om boka

  • Sider: 224
  • Språk: Bokmål
  • ISBN: 9788215022833
  • Utgivelsesdato: 05.02.2014
  • Bokgruppe: 215

Erling Roland

Erling Roland er professor i pedagogisk psykologi og arbeider ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning ved Universitetet i Stavanger. Hans fagområde er mobbing, andre atferdsvansker og klasseledelse. Han har skrevet flere bøker innenfor disse områdene med bakgrunn i forskning og erfaring fra skolen. Roland er utdannet lærer og har doktorgrad i pedagogikk.
Mer informasjon om forfatteren