Velg format

På lager
kr 389
Allvit er en digital utgave av boken som er universelt utformet og inkluderer lyd. Den tilpasser seg skjermen på PC, nettbrett og mobil. Eboken har utvidede funksjoner som fullt søk, oppslag i bøkene, notat- og markeringsfunksjon. Allvit gir deg også en helt genial kildehenvisningsfunksjon: Du markerer og får riktig kildehenvisning med ett enkelt tastetrykk. Enkelt, praktisk og studievennlig!

Opplæringsfrihet

Pedagogiske alternativ til den offentlige fellesskolen
Opplæringsfrihet er en kunnskapsbasert drøfting av forholdet mellom privat og offentlig utdanningssektor.

I Norge gjennomfører over 95 prosent av alle barn og unge grunnopplæringen i en offentlig skole.

Selv om den offentlige skolen har stor oppslutning, er den også omdiskutert. Hvor felles skal fellesskolen være? Diskusjonene i Stortinget og i lokalpolitikken om muligheter for private skoler og hjemmeundervisning, kan være både langvarige, opprivende og sterkt ideologiserte. Denne boken går inn i diskusjonene og undersøker hvilke problemer og verdier som er i spill.

- Bør foreldre og foresatte være fri til å velge bort den offentlige skolen til fordel for ulike typer privat undervisning?
- Hva er frihetens fornuftsgrunnlag, og hvilken forankring har den i norske og internasjonale rettsregler og normer?
- Hvilke argumenter for og mot private skoler og hjemmeundervisning har vært drøftet i Stortinget etter 1814, og er noen argumenter mer gyldige enn andre i dag?
- Hva bør ha den høyeste verdi ved interessekonflikter mellom barnets beste, foreldrenes interesser og statens mål for skoleopplæringen?
- Hvordan har den norske stat ivaretatt menneskerettene i utdanningspolitikken, og hvilke menneskerettslige utfordringer finnes i dagens politikk?

Informasjon om boka

  • Språk: Bokmål
  • ISBN: 9788215071503
  • Utgivelsesdato: 26.08.2024
  • Bokgruppe: 893

Vegard Kvam

Vegard Kvam er professor i pedagogikk ved Universitetet i Bergen. Han har en rekke publikasjoner innenfor utdanningshistorie, utdanningspolitikk og pedagogiske grunnlagsproblemer. Kvam er medlem av forskergruppen Grunnspørsmål i pedagogikken (GRUNNPED). Forskergruppen tar human- og samfunnsvitenskapene til hjelp for utvikling av innsikter i pedagogiske problem av samfunnsmessig relevans, som forholdet mellom likhet og rettferdighet, statsmakt og foreldrerett, menneske og miljø.
Mer informasjon om forfatteren